![]() |
Henri de La Rochejaquelein |
1789. július 14.: a Bastille lerombolásával a
francia forradalom kezdetét veszi. A modern kor, a szellemi alászállás
és a pusztulás kezdetének dátuma. Habár a hanyatlás első jelei már jóval
korábban – a középkor végén – észlelhetők voltak a tradicionális
Európában, ez folytatódott, s egyre erősebben érvényesült a
humanizmusban, a reneszánszban, a protestantizmusban, az angol
polgárháborúban, majd a szabadkőművesség XVIII. századi megjelenésével,
és a „felvilágosodással”, majd napra pontosan kétszázhúsz esztendővel
ezelőtt kicsúcsosodott. Ezen átkozott naptól fogva a Világ – fokozatosan
– teljesen kifordult önmagából, a Rend helyébe káosz, a monarchiák
(többségük) helyébe köztársaságok, az elit helyébe a csőcselék, Isten
helyébe az (emberalatti) „Ember”, a spiritualitás és az Egyház helyébe a
„Tudomány”, az ateizmus és a materializmus lépett.
A
francia forradalom közvetlen történelmi előzménye a tizenhárom amerikai
brit gyarmat fellázadása és függetlenedése, a szabadkőműves mintaállam
első és legfontosabb bástyája, az Egyesült Államok megalapítása; előre
jelezve egy majdani utópisztikus, hagymázas rémálom, a Világköztársaság
eljövetelét. Európában is hasonló álmokat dédelgetnek a szabadkőművesek,
közülük a legradikálisabbakat a bajor Illuminátusok, Adam Weishaupt vezetésével.
“Szellemi téren” diadalmaskodott az “Ész” és a “Tudomány”, olyan
dekadens alakok ténykedése következtében, mint Voltaire, Rousseau,
Diderot, az enciklopédisták, etc. A parasztság nehéz helyzete, az
1788-as ínséges év, és a 175 év óta össze nem hívott nemzetgyűlés miatt
lázongó – háttérerők által provokált és manipulált - “harmadik rend”
követelései tetőzték a válságot.
![]() |
Jacques Cathelineau |
A forradalom és annak minden következménye a legnagyobb rombolást idézte elő a tradicionális világban. Hogy a történelem a „Szabadság! Egyenlőség! Testvériség!”
nevében egy kis ízelítőt adott a későbbi korok leginfernálisabb
eszméjéből és rendszeréből – a kommunizmusból, arra példa eme lázadás
legundorítóbb tömörülése, a szélsőbaloldali Jakobinus Párt, és annak
emblematikus alakjai (a teljesség igénye nélkül): Antoine Saint-Just, „A Halál angyala”; Jean-Paul Marat, „A nép barátja”; Camille Desmoulins, az „Elkényeztetett kölyök” – Robespierre szerint (és Petőfi példaképe); Georges Danton, a „Természetes őserő”; és Maximilien de Robespierre, a „Megvesztegethetetlen”.
A Rousseau tanain nevelkedő idealista Robespierre olyan társadalmat
képzelt el, amely az egyenlőségen és az erényen alapszik, naptárreformot
vezetett be (a köztársaság kikiáltása, 1792-től számítva az új időt) és
megteremtette a Legfelsőbb Lény kultuszát, mint republikánus
vallást, amelynek – természetesen – ő volt a főpapja (No comment…).
Szerencsére a jakobinusok olyannyira radikálisak és utópisztikusak
voltak, hogy önmagukat számolták fel: 1794. július 28-án Robespierre és
maradék társai is a vérpadra álltak. De a szélsőséges és alantas eszmék
nem szálltak kiötlőikkel és alkalmazóikkal együtt a sírba, hanem
követőkre találtak a Világ számos részén. Elég csak az 1795-ös
magyarországi Martinovics-összeesküvésre, az 1830-as párizsi-, 1848-as
európai-, az 1871-es párizsi forradalmakra gondolni, majd figyelembe
venni a XX. században az 1917-18-19-es, és későbbi eseményeket, ahol a
„tanítványok” túltettek a „mesteren”… A forradalmi eszmék a művészeteket
is megmételyezték, két kiragadott példa: Eugéne Delacroix A Szabadság vezeti a népet nevű festménye, és Petőfi Sándor Akasszátok föl a királyokat! című verse érzékelteti a szenny és a csőcselék imádatát.
A
jakobinusok veszte után a forradalom „új irányt” vett, s utat engedett
az olyan opportunistáknak, mint Talleyrand, és az olyan kalandor
bajkeverőknek, mint Napóleon Bonaparte, akik ténykedésükkel rengeteget
ártottak Európának. A pre-kommunista Gracchus Babeuf-on már meg se
lepődünk. Az 1815 után létrejövő Szent Szövetség a XIX. század közepéig
még képes fenntartani az európai rendet, de utána egyre általánosabbá
válik a megosztottság és a hanyatlás, majd a XX. századi forradalmak, a
két világháború, Egyesült Nemzetek Szövetsége, kétpólusú világ, az „Új
Világrend”, a kulturális gyökereitől megfosztott egyesült Európa
szabadkőműves alkotmánnyal, diktatórikus tervekkel…
Eme
többségében hitvány események és alakok felsorolása után július 14-én a
jobboldali, monarchista, konzervatív és értékelvű ember a francia
forradalomra, a köztársaságra, illetve „vívmányaira” nem, de azokra,
akik annak idején mindezzel a fertővel bátran szembeszálltak,
kötelessége emlékezni. 1793 tavaszán, Vendée tartomány Istenhez, az
Egyházhoz és a Királyhoz hű nemesei, papjai, parasztjai felkeltek a
köztársasági terror és az egyházellenes politika ellen, olyan vezetőkkel
az élükön, mint Jacques Cathelineau, Francoise Athanase de Charette de
la Contrie, Henri de La Rochejaquelein, Gigost d’Elbée, és Jean Chouan, a
Huhogók vezére. Az Armée catholique et royale – Katolikus és királyhű hadsereg
bátor harcosai XVII. Lajost tekintve törvényes királynak, a Bourbon-ok
címerével díszített fehér lobogóval meneteltek Nantes felé. A kezdeti
sikerek után előbb 1793 októberében Cholet mellett, majd decemberben
Savenay-nál végső vereséget szenvedett. A vezetők többségét elfogták és
kivégezték, néhányan Angliába menekültek, mindeközben a köztársasági
hadsereg vérengzést hajtott végre a Vendée-vidéken, körülbelül 200.000 embert legyilkolva. Westermann tábornok szavaival: „A Vendée nincs többé.”
1795. október 5-én Dancian tábornok vezetésével a királypártiak
Párizsban megpróbálták átvenni a hatalmat, de a Nemzeti Konvent
parancsára „Général Vendémiaire” leverte a royalistákat.
Habár az ellenforradalom elbukott, de a Hit, a Rend, és a Haza mellett mindhalálig kiálló hősök emléke örökké megmarad.
Vive le Roi!
Írta: V.SZ.
Forrás: v-stalker.blogspot.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Tisztelt olvasóink!
A forradalmi demagógiától áthatott és/vagy igénytelen megjegyzéseket töröljük, kérjük ennek szellemében szóljanak hozzá bejegyzéseinkhez!