Mikor Franco tábornok a múlt év júliusában kibontotta a nemzeti
felkelés zászlaját, mindenütt tömegesen sereglettek a vörös-arany-vörös
nemzeti zászló alá. Ez a felkelés tehát nem csupán katonai volt, néhány
tábornoknak államcsínyje, hanem mint a püspöki körlevél leszögezi,
kezdettől fogva a józan polgári lakosság is a legmesszebbmenő támogatást
adta hozzá. „Éppen ezért joggal polgári és katonai felkelésnek lehet és
kell minősíteni.” (A püspöki körlevél.) Ritkán történt meg a
világtörténelem folyamán, hogy egy katonailag kirobbant felkelés annyira
egy lett volna a polgárság zömének gondolkodásával és vágyával és
annyira fedte volna az ország közhangulatát, mint ez a felkelés. Az
igazság az, hogy a polgári lakosságban az anarchiával és bolsevizmussal
való leszámolásnak vágya már régen a katonai felkelés előtt megvolt és a
katonaság csak az ország hangulatának nyomására bontotta ki a felkelés
zászlaját.
A jobboldali vezérek mindent megkíséreltek előbb, hogy az országot békés úton mentsék meg a biztos anarchiától s ezért többször is figyelmeztették a hatalom birtokosait, hogy törvényes eszközökkel álljanak ellen a fenyegető marxista forradalomnak. Csak mikor minden figyelmeztetés hiábavalónak bizonyult, indították meg a katonai felkelést.
A jobboldali vezérek mindent megkíséreltek előbb, hogy az országot békés úton mentsék meg a biztos anarchiától s ezért többször is figyelmeztették a hatalom birtokosait, hogy törvényes eszközökkel álljanak ellen a fenyegető marxista forradalomnak. Csak mikor minden figyelmeztetés hiábavalónak bizonyult, indították meg a katonai felkelést.
A spanyol püspöki kar azt is megállapítja, hogy „ez a mozgalom
jogosan hordja a nemzeti nevet. Először is a szellem miatt, mely
áthatja. Mert a spanyol nemzet a maga többségében elfordult attól az
államtól, mely nem tudta igényeit és legmélyebb vágyait kielégíteni. Így
az egész nemzet az ellenforradalmi mozgalmat, mint egyedüli reménységét
üdvözölte s a fel nem szabadított területek is égő vággyal várják, hogy
a kommunisták fojtó vasmarkából kiszabaduljanak.
[...]
„A nemzeti mozgalom éppen azt a szeretetet lobbantotta fel, mely Spanyolország neve és történelmi lényege köré fonódik, elvetve magától azokat az idegen elemeket, melyek romlását okozták. És mivel a hazaszeretet, mihelyt Jézus Krisztusnak, ami Istenünknek és Urunknak szeretetében természetfölöttivé válik, a hősiesség csúcsaira emelkedik, e szeretetnek olyan fellobbanását láthattuk Spanyolországban, amely legmagasztosabb kifejezését ezer és ezer vértanúban érte el, akik „Éljen Spanyolország” és „Éljen Krisztus Király” kiáltással haltak meg. (Püspöki körlevél.)
„A nemzeti mozgalom éppen azt a szeretetet lobbantotta fel, mely Spanyolország neve és történelmi lényege köré fonódik, elvetve magától azokat az idegen elemeket, melyek romlását okozták. És mivel a hazaszeretet, mihelyt Jézus Krisztusnak, ami Istenünknek és Urunknak szeretetében természetfölöttivé válik, a hősiesség csúcsaira emelkedik, e szeretetnek olyan fellobbanását láthattuk Spanyolországban, amely legmagasztosabb kifejezését ezer és ezer vértanúban érte el, akik „Éljen Spanyolország” és „Éljen Krisztus Király” kiáltással haltak meg. (Püspöki körlevél.)
Goma, Toledo bíboros-érseke nem túloz, mikor El Caso de España
művében a nemzeti felkelőket így jellemzi: „…ezek a hősök azért vonultak
a frontra, hogy ideáljuknak, a haza és a vallás megvédésének
szolgáljanak; azért vonultak háborúba, mert az elsősorban Istenért
folyik. A szentmisét a frontokon mindenütt naponként bemutatják, a
szentgyónásban ezer és ezer katona tisztítja meg lelkét. Mikor pedig a
fegyverek hallgatnak, akkor mindenfelől felhangzik a közösen végzett
rózsafüzér imádsága… Vallásos lelkesedés volt tehát az, mely
katonáinkból ilyen csodálatos hősiességet váltott ki. Ha ez a vallásos
lelkesedés nem lett volna meg, ha ez a felkelés a spanyol népnek lelkét
nem érintette volna ily mélyen, akkor a nemzetiek a háborút már régen
elvesztették volna.”
Nincs módunkban könyvünk szűkre szabott keretei miatt a spanyol
püspökök e megállapításait a hazaszeretetet és a keresztényi hősiességet
mutató példáknak egész sorával igazolni. Csak szemelvényeket
közölhetünk, amelyekből azonban az egész nemzeti felkelésnek hazafias és
vallásos lelkesedését ismerhetjük meg. A szót ezzel szemtanúknak adjuk
át, hadd mondják el ők, amit az ébredő Spanyolországban láttak és
tapasztaltak.
AZ ÉBREDŐ NEMZET
A védekezést Észak-Spanyolországban Valladolid kezdte meg.
Július 18-a volt. A vörös városi hatóság a rohamgárdistákat Madridba
rendelte, hogy ott a vörösöket támogassák. De a rohamgárdisták
megtagadták az engedelmességet, teherautókra szálltak és végigrohanták a
várost ezzel a kiáltással: „Éljen Spanyolország!” Az utcákon a
fallangisták csatlakoztak hozzájuk. Gyülekeztek azonban a kommunisták
is, fel akartak gyújtani egy templomot. De ebben idején megakadályozták
őket.
A városparancsnokság most minden autótulajdonoshoz felszólítást
intézett, hogy kocsijukat bocsássák rendelkezésére. Határozott nem volt a
felelet. Néhány összecsapás után a bolsevisták meghátráltak. Éjfélkor a
huszárság és a tüzérség megszállott minden középületet. Az utcákon és
erkélyeken nagy tömegek gyűltek össze. Az egész várost betöltötték a
lelkes kiáltások, melyek a győztes sereget és a katolikus
Spanyolországot üdvözölték. — Július 19-én Valladolid így már teljesen a
nemzetieké volt.
A nemzeti önkéntesek keresztet és Jézus Szíve-jelvényeket tűztek
mellükre. Mialatt néhány fallangista az istentelen és erkölcstelen
iratoktól tisztogatta meg a várost, melyekkel a vörösök elárasztották,
az önkéntesek a Guadarrama-hegységet szállták meg; azt akarták
megakadályozni, hogy a vörösök Madridból, Ó-Kasztíliából átözönöljenek.
Elkeseredett küzdelemben ez sikerült is nekik. De sok ifjú vérnek
kellett elfolynia a győzelemért.
![]() |
Augusto Ferrer Dalmau festménye |
A hazaszeretet annyira eltöltött bennünket, hogy semmi másról nem
beszéltünk. Valami szent lelkesedés oly szokatlan módon ragadott el
bennünket, hogy semmi hozzáfoghatót előbbi életünkben nem találunk. E
mozgalom a legalsóbb néprétegeket is úgy elragadta, hogy örömmel
ajánlják fel életüket Spanyolországért. Mintha a Szentléleknek valami új
ihletével volna telve a levegő, mely mindenkit magával ragad! Láthatunk
itt 16 éves önkénteseket, de vannak 60 évesek is. És örömmel
jelentkeznének még többen, ha lehetne. A jó ügy győzelme nekünk
egyszerűen bizonyosnak látszik. Isten segítségével minden ismét rendbe
jön, és megéljük azt a szent Spanyolországot, melyről annyiszor
álmodtunk. Számtalan fiatalember van itt, éremmel és Jézus
Szíve-jelvénnyel a mellén. Az utcákon átvonuló katonák és fallangisták
ezért inkább jámbor zarándokoknak látszanak, mint harcosoknak.
A hadsereg Afrikában felkelt a vörös kormány ellen, járt a hír
Pamplonában. Az első két nap senki sem mert hinni ennek. De július 19-én
korán reggel kürtharsogás és trombitaszó zavarta ki az alvókat az
ágyukból. A nemzeti csapatok rendben megszállták és elfoglalták a
középületeket. Az emberek kiözönlöttek az utcákra meg az erkélyekre és
viharos tetszéssel üdvözölték megmentőjüket. Leírhatatlan volt az
ujjongás, mert mindenki csak most ébredt igazán annak tudatára, hogy
micsoda bilincseket kellett eddig hordaniok.
10 óra felé hirtelen feltűnt egy piros sapka — a jobboldali requeték
és karlisták jelvénye. Nemsokára tízen lettek, majd százan, ezren,
végeláthatatlan tömeg, akik rendezett sorokban megtöltötték az utcákat
és tereket. Utánuk jöttek a fallangisták végtelen sorokban. Mintha a
földből nőttek volna ki. Állandóan zúgott a kiáltás: „Éljen Krisztus
Király! Éljen Spanyolország!” A felvonulás után a fallangisták
megostromolták a baloldali szabadkőmívesek központi hivatalát, Azaña
elnök képét leröpítették az erkélyről nagy ívben az utcára, s helyébe a
maguk nagy címerét akasztották és a házat saját központjuknak rendezték
be. Egész délután húsz pap hallgatta a kaszárnyákban a harctérre induló
katonák gyónását. Sok katona a nyílt utcán végezte el gyónását és nem
átallott a feloldozás pillanatában mindenki szeme láttára letérdelni.
Megragadó jelenetek játszódtak le. Apák, anyák kísérték gyermekeiket a
kaszárnyákba, búcsúzáskor szent örömmel ölelve át őket. Új és új
tetszésvihar hullámzott át a tömegen, mikor új pirossapkás csapatok
érkeztek. Újra és újra hangzott a kiáltás az utcákon: „Éljen Krisztus
Király! Éljen Spanyolország!”
Július 25-én, Szent Jakab napján, Spanyolország nagy védelmezőjének
ünnepén tábori mise volt, melyen a csapatok Jézus szent Szívének
ajánlották fel magukat.
Ezt a hazafias lelkesedést tükrözi a számos levél is, mely a nemzeti
felkelés első hónapjaiból származik, íme néhány ilyen levél.
„Artajonából hatszázan vonultak be. A többinek itthon kell maradnia, hogy a községre vigyázzanak. Mindent otthagytak a földeken, pedig az aratás éppen javában folyt. A lelkesedést nem lehet leírni. Hisz már ott tartottunk, hogy a szocialisták „népházat” (Casa del Pueblo) akartak felállítani községünkben. A férfiak közül harmincketten mellette is voltak. Most ők is a frontra mentek a nemzetiekkel, csak a vezetőjük oldott kereket… Egész Navarra egyetlen lelkesedés Istenért és a hazáért.”
(Sen. de Zabalegui levele 1936 július 27-ről Artajonából.)
„Saragossa lelkesedése leírhatatlan. Álomban sem képzelhettem volna el hasonlót. Még a gyerekek sem akarnak otthon maradni. Sok 15 éves fiú megszökött, hogy önkéntes (requeté) lehessen. Szinte az az érzésem támadt, a Covadonga (a mórok elleni felszabadító háború) ideje támadt fel újra…”
(M. An. de la Merced levele 1936 aug. 1.)
„Más vidékek sem akarnak Navarra mögött maradni. Mindnyájan szinte lelkesedésben égünk. A környéken egész csomó falu van, ahonnan mind eltűntek a férfiak: csak az öregek, asszonyok és a gyermekek maradtak otthon. Családapák és legényemberek, világiak, és papok mind a frontra vonultak.”
„Egy atya, kinek fia hősi halálát jelentették, rögtön bevonult fia
csapatához, hogy helyét elfoglalja. Egy gazda összes fiával katonának
jelentkezett. A gabona lábán maradt, senki sem aratta le. Hiába mondták
neki, hogy így mindenük elvesz. „Hadd vesszen, — felelte a gazda — ha
Isten akarja, ad nekünk még egy aratást; de Spanyolországból csak egy
van s ha az elvész, akkor mindörökre elveszett.”
(Páter Félix Diaz levele Extremoz 1936 aug. 17.)
„Egy mészáros mester — hatgyermekes özvegy — boltját bezárta,
gyermekeit a szomszédokra bízta és önként jelentkezett katonának. Egyik
özvegyasszonynak négy gyermeke közül három önként jelentkezett; csak a
legfiatalabb akart otthon maradni, hogy anyjáról gondoskodjék. Az anya
azonban nem engedett. „Ott légy, ahová kötelességed szólít. Ha nem
engedelmeskedel, nem adok neked enni.” És a legfiatalabb is beállt
katonának.
(Don Antónia Saez leveléből St. Jean de Luz 1936 aug. 27.)
„Mikor Mola tábornok mindenkit fegyverbe hívott, mi voltunk az elsők, akik melléje álltunk: a rendőrség, a csendőrség, az „Asalto”. A kormányzót még aznap, július 18-án felszólítottuk, hogy távozzék, ahova akar. Másnap vasárnap kihirdettük az ostromállapotot. Erre az egész város képe megváltozott, mint ahogy megváltozik a gabonaföld, mikor kinyílnak a pipacsok. Az utcákon a „requeté”-k nyüzsögtek csinos uniformisban, modern fegyverzetben; az arcok mindenütt örömtől ragyogtak. Navarra felébredt és felkeltette egész Spanyolországot. Engem is mély, soha nem érzett öröm fogott el. Könnyek szöktek szemembe. Egész nap teherautók érkeztek a városba. A szomszédos falvak fegyvereseit hozták be, ajkukon e kiáltással: „Éljen Spanyolország, Éljen Krisztus Király!” Így telt el több nap egymásután. Rövid néhány nap leforgása alatt 30,000 ember vonult a frontokra, egyedül a kis Navarrából.”
(I. Ruis Ayucar levele Pamplonából 1936 aug. 6.)
„St. Jean de Luzban egy család nyaralt. A fiú tüzérkapitány volt. Mikor a felkelés kirobbant, épp Andalúziában tartózkodott. Az első harcokban rögtön részt vett és La Linea melletti csatákban meg is sebesült. Egy vörös kórházba került. Pár nap múlva, mikor lábadozni kezdett, megszökött, átúszta a kis tengeröblöt és Gibraltárba jött, honnan Lisszabonba hajózott. Nemsokára Mola tábornoknál jelentkezett frontszolgálatra. Az egy útjavító tüzérszázad élére állította. A kapitány ellenkezett: ő mégsem azért jött, hogy utat javítson; a frontra akart menni, hogy ott harcolhasson. Kérését visszautasították. Erre lemondott rangjáról és beállt mint egyszerű fallangista a felkelők közé. Nemsokára parancsnok lett; de a halál csakhamar véget vetett életének: egy rohamban közel száz ellenséges golyó szitává lőtte.”
(P. F. Vizmanos levele, Burgos, 1936 szept.)
„ÉLJEN KRISZTUS KIRÁLY!”
A vallásos lelkesedés is mindent elsöprő erővel lobbant fel a hitében üldözött spanyol nép lelkéből. Szinte a keresztes háborúk idejére emlékezünk, mikor az alábbi leveleket olvassuk.
„Salamancában a rcqueték Jézus Szívének képét hordják zászlójukon,
Sevillában minden requeté egy kis Jézus Szíve-képet („detente”) erősít
mellére, s úgy vonul a harcba. Nincs egyetlenegy tiszt vagy közlegény
sem, aki ne viselné ezt a képet, Maga Queipo de Llano is hordja. A
páncélautó hűtőjén is nagy Jézus Szíve-kép van, úgyhogy csapatunkat a
nép Jézus Szíve-seregének nevezi.”
(Dona Terézia Davila levele Salamancából 1936 július 28-án.)
„Csapatszemle. Katonák, fasiszták, requeté-k vonulnak el előttünk. Folytonosan kiáltoznak: „Éljen Krisztus Király, Éljen Spanyolország!” Az egyik fasiszta osztag, mikor az ott álló papság előtt elvonul, különösen nagy lelkesedéssel kiáltja: „Éljen a klérus!” Mindegyik viselte mellén a detentét, a kis Jézus Szíve-képet.”
(Dona Matilde de Elisalde, Argueda, 1936 aug. 13.)
„Tudjátok, hogy a kaszárnyákban most általános szokássá lett a közös imádság? Az őrnagy maga ment le a legénységhez és elmondta, hogy ez ősrégi spanyol szokás. Igazán megható a katonákat látni, hogyan imádkozzák a harangszóra az Úrangyalát. Még az utcán is megállnak, leveszik sapkájukat és elmondják az angyali üdvözletet.”
(Dona Dolores Ayucar, Arevaló 1936 aug. 21.)
![]() |
A köztársaságpártiak szimbolikusan "kivégzik" Krisztust. |
„Madrid közelében állt valamikor az a Jézus Szíve-szobor, mely előtt
XIII. Alfonz Spanyolországot a Megváltónak felajánlotta. A vörösök ezt
az emlékművet is teljesen elpusztították. Andalúziai légionáriusoknak és
requetéknek jutott a kitüntetés, hogy a szent helyet november elején
visszafoglalják. Félóra múlva a szobor romjain két nemzeti színű zászló
lengett. Másnap itt légionáriusok és requeték között szentolvasót
mondtak. Néhány nap múlva már szentmisét is mutattak be a zászlókkal
díszített emlékművön.”
(Diario de Navarra 1936 nov. 13.)
A következőket egy tábori pap naplójából vesszük. A napló szerzője P.
Juan Martinez jezsuita, a toledói rendtartomány tagja; gyóntatás közben
sújtotta agyon egy bomba. Naplója távirati stílusban így hangzik:
„Szept. 6. A parancsnok: „7.30-kor fog misézni. De egy meglepetés:
Evangélium után buzdító beszédet kell tartania.” Kész. Mindkét misén
beszélek. 30 szentáldozás… Beszélek a vezetőkkel. Kitűnő emberek. Sáenz
őrnagy áldozott.
Szeptember 7. Délután Garcia százados: „A páter kész a gyóntatásra.” A
százados maga is gyónt. 27-e óta, mikor a mieink két repülőgépet lőttek
le, nem jön több repülő. Két órát gyóntatok. Este szentolvasót akarnak
imádkozni. Vörös repülök jönnek. „Csöndben visszahúzódni.”
Szeptember 8. A kapitánnyal az állásba megyek, ahonnan Guadarramat
lehet látni. Gyóntatok. Délután az alsó állásokból 30-an jönnek gyónni.
Hála Istennek, örülök, hogy ide jöttem. Szentolvasó 6 órakor. Mindenki
jelen van. Feloldozást adni és imádkozni, miközben a golyók süvítenek,
szép jelenet. Ki mondhatja, hogy Spanyolország nem katolikus? A kapitány
meg akarja csókolni feszületemet…
Szeptember 9. A requeték igen bátran tartották magukat. A harcmezőre
megyek, Hierro őrnagy sáncaiba. Veszélyes állás… A vezetők kiválók. Egy
katona gyónni akar. Szívesen, másokat is… De hol? A telefon-szobában!
Három óra hosszat gyóntatok. A parancsnok és a tisztek is gyónnak. A
parancsnok Jézus Szíve-képet akar. Egy másikat a hadnagynak adok. Derék
emberek. Hogyan csókolják a feszületet! Mikor visszatérek St.
Quintin-ezredből, többen akarnak gyónni.
P. Caballeroról a következőket hallom: „Igazi hős” — mondják róla.
Kitűnően működik a katonák között. Mindenütt ott van. Nem értem, hogyan
lehetséges, hogy még nem esett el, vagy meg nem sebesült; ha .hiányzik
egy katona, azonnal hozzásiet még golyózáporban is. „Sietek a betegek
szentségével — mondja ilyenkor — várjanak, míg visszajövök!”
Szeptember 10. és 11. A tüzérség nagy mozgósítása. Néhány vörös
repülőgép a St. Raphael-állás felé közeledik. Nyolcvannál több bombát
dobnak le. Épp St. Quintin-ezred frontjára… Egy halott. Több mint másfél
órája, hogy meghalt. Feloldozom és feladom a szentkenetet feltételesen…
P. Caballero jön öt harminckor. Mindenki örül. Valamennyien
megcsókolják feszületét. Reggel áldozás. Akar valaki gyónni? Hol? A
lövészárok bejáratánál. Csaknem mind gyónnak. Vacsora, világítás nélkül.
Egy lámpa ég, de kezükkel takarják be. Figyelem! A lámpa! Aludni. Fog
esni? Szabadban vagyunk… Egész éjtszaka lövöldöznek.
Reggel P. Caballero megkezdi a szentmisét. Az oltár előtt mélyebbre
ásták a földet, hogy a páter feje az árokból ki ne lássék. Sok katona
guggolva és térdelve hallgatja a misét. Én még gyóntatok. Úgy látszik a
vörösök láttak valamit. Erősebben lövöldöznek. Kb. Ötvenen áldoznak. P.
Caballero után én misézek. A béke áldozatát az égre emelem. A tüzelés
tovább tart. Meglátogatom az őröket. „Ez az állás veszélyes. Futni!
Fussanak cikk-cakkban, mert a gépfegyver onnan túlról felénk irányul.”
Az őrállásokon szívesen fogadnak. Az ellenség csak nyolcvan méter
távolságban van. Két őrállás oly veszélyes, hogy P. Caballeron kívül
senki sem megy oda. A vezetők már neki is megtiltották. Védi a
Gondviselés. Ha golyó eltalálna is engem, mindent szívesen elvállalok,
csak jót tehessek a katonákkal.
Szeptember 12-én. Santander tartományban 10 vörös gépet lőttek le.
Mise az alsó állásban… Repülők jönnek! Csend! Térdelve mondom a misét.
Nincs kis ostyám. Mindenki áldozott volna. A nagy ostyát szétosztom a
vezetők között. Hallani a lövéseket, a gépfegyvert, a repülőgépet. Még
harmincan akarnak gyónni. Istennek hála! Ő teszi mindezt.”
Az alábbi levelet egy másik tábori pap írja a frontról, amint egy
kövön ülve 1300 méter magasan éppen bevégezte a katonák gyóntatását:
„Katonák, fallangisták, tisztek, kivétel nélkül mind sorba álltak és felvették a bűnbánat szentségét… A szentmisét arcommal a katonáknak fordulva egy barlang szájában mutattam be, hogy ellenséges repülő közeledése esetén a Szentséggel rögtön a hegyekbe futhassak. Sohasem fogom ezt a szentmisét elfelejteni, ahol katonaköpennyel beterített sziklapad volt az oltár és a zenét a robbanó gránátok döreje szolgáltatta. Az oltár előtt hosszú sorban 200 katona állt. A reggeli köd mind mélyebbre szállt a völgyben. Az Úrfelmutatás után — mialatt hallottuk a felettünk elzúgó lövedékek sziszegését — szentségi énekek csendültek fel. Dallamuk kétségkívül átjutott a túloldalra is, ellenségeinkhez. Vajon nem ébredt-e fel lelkükben valami csendes honvágy az után a hit után, melyet eldobtak maguktól?…
Soha áldoztatás nem hatott meg engem annyira, mint ez ott a
hegytetőn, mikor mindnyájan, tisztek és közlegények egymásután jöttek az
Úr testét magukhoz venni. A hálaadás végén rövid beszédet tartottam;
majd imádkoztunk az előző csatában hősi halált halt 23 bajtársunkért.
Erre a Salve Regina következett, melyet mindenki nagy lelkesedéssel
énekelt.
Rögtön ezután a legközelebbi községbe kellett mennem, ahol kb. 150
katona várt misére. Mikor a hegyről lefelé jövet megláttak,
megkondították a harangot, mely július 25-e óta most szólalt meg
először. Ugyanazt a buzgalmat és ugyanazt a lelkesedést találtam ott is,
mint előbb. Valóban, hazánkkal együtt Krisztus is újra fel fog támadni
nálunk.”
Egy másik tábori lelkész ezt írja: „Számtalan esetben győződhetünk meg, hogy a katonák a papot és szent hivatását nagyon nagyra becsülik. Ebben a véres hadimunkában is legtöbben megőrzik mélyen vallásos hitüket és igazán gyermeki lelkületüket.
Tegnap találkoztam egy légionáriussal; ellenséges lövedék zúzta szét
mellét; természetesen igyekeztem őt rögtön a halálra előkészíteni. Fiam,
— kezdtem — ha az Isten magához akarna venni téged… De a haldokló
megszakított. Oh, kész vagyok meghalni — felelte rögtön. Nagy áhítattal
meggyónt, majd felvette a szentkenetet. Azzal a kívánsággal mentem el
tőle, bárcsak én is hasonlóképpen halhatnék meg.
Nagy örömmel tölt el, hogy igazán szent emberekkel találkozhatom,
akikben a hősi erény nagylelkűséggel párosul. Igaz, ugyanakkor elfog a
kishitűség és úgy tűnik fel, minden úgyis hiába, mert a vörösök
szerencsétlen hazám nagy területén tervszerűen irtják a keresztény hitet
és vallást.”
Ezt a tábori lelkészt egy napon gránátszilánktól megsebesülve vitték
el a frontról. Futótűzként terjedt el a hír és nagy szomorúságot
okozott. Katonái egy másik tábori lelkésznek azt mondták róla: „Franco
tábornok és a mi páterünk a legnagyobb hősök” és nem értek végére a sok
történetnek, melyet az „ő páterük” vitézségéről tudtak mesélni;
elmondták, hogy mindig az első vonalban járt, a sebesülteket
vigasztalta, nekik a keresztet csókra nyújtotta, sőt a megsebesült
kommunistákat vállán hordta be a harcvonalból, hogy őket töredelmes
gyónásra előkészítse.
„A csapatok vallásos lelkesedéséről fogalmat sem lehet alkotni”, számol be egy másik levél. „A katonák igen komolyan veszik a vallási megújulást. Húsz pap állandóan gyóntat, még az utcákon és tereken is. A San Francisco-téren és a vásártéren nem egyszer lehet látni katonákat, amint egy pappal fel és alá sétálva gyónásukat végzik: majd letérdelnek, s a pap feloldozást ad. Egy páter mondta nekem, hogy sokszor a papokat is nagyon meghatja az, amit tapasztalnak; gyakran könnyeiket sem tudják visszatartani. Mindig azt mondtuk, hogy nincs már hit a népünkben; most azonban látnunk kell, hogy a nép még mélységesen hívő.”
(P. Valéria Dacoba levele, Louléből, szept.)
A vallásos lelkesedés más téren is megmutatkozott. Például „Valladolidban és számos más nagyvárosban az újságárus-kioszkokat, melyeknél pornográf könyveket találtak, felgyújtották. Ifjúsági szervezetek tagjaikat a könyvesboltokba küldik szét, hogy kutassanak Egyház- és vallásellenes könyvek után. Ezeket lefoglalják és elégetik.”
(Levél Ferrolból, 1936 augusztus 10.)
Az Egyház ellenségei közül is számosan megtérnek.
![]() |
Karlista katonák |
„Páter Cid itt Valladolidban sok halálraítélt kommunistának nyújtott
segítséget utolsó óráiban s csak kettő utasította azt vissza — írja egy
levél. — Bizonyára olvasták az újságban, hogyan halt meg Grandrobe
szocialista képviselő. P. Cid előbb házasságát rendezte, meghallgatta
gyónását és azután az Oltáriszentséget nyújtotta neki. Ez a volt
szocialista képviselő halála előtt csodálatosan szép beszélgetést írt a
Megfeszítetthez, mely a sajtóban is napvilágot látott. A
városparancsnoknak levelet írt, melyben közli, hogy vagyonának felét a
felszabadító háború céljaira hagyja, mely „Spanyolországért és a
vallásért folyik”.
„A nemrég még oly híres képviselő, Perez Madrigal, maga is a
baszksapkát hordja már. Navarrába akart menni, hogy fiait megsirassa.
„Lehet-e fenségesebb élmény, — kiáltott fel nemrég — mint amiben itt van
részünk?” S ez nálunk most általános benyomás, melyet az élő hit, a
szent idealizmus és a férfias bátorság látványa bennünk felidéz.” Így
írtak Pamplónából.
AMIT A KATONÁK HAZA ÍRNAK…
A katonák levelei is mélyen bepillantást engednek abba az igazán
vallásos és hazafias szellembe, amely a keresztény spanyol ügynek
harcosait eltölti. A néhány levél, melyet a sok közül leközlünk, az
Isten- és a hazaszeretetnek gyönyörű dokumentumai.
„Írok nektek, mielőtt a tűzkeresztségen átesnék. Ha Isten akarja, ez holnap fog megtörténni, Somosierra magaslatain Mola tábornok csapatainál.
Ne szomorkodjatok! Minden úgy lesz, ahogy Isten akarja. Mindennap a
szentáldozáshoz járulok; holnap még egy általános gyónást végzek és újra
áldozom. Mint katolikusnak, nem is szabad a haláltól félnem; mint
spanyolnak éppoly kevéssé, mert a hazáért meghalni minden igaz
spanyolnak leghőbb vágya kell, hogy legyen. A jelenlegi háború igazán
szent háború. Nemcsak a hazáért harcolunk, hanem mindenekelőtt az
Istenért, akit ellenségeink megtámadnak. Nem kérem tőletek, hogy
imádkozzatok értem, hisz tudom, hogy imátok értem egy percre sem fog
megszűnni. Ha lehet, írok majd nektek a frontról is; levelemben ugyan
nem tudok mindenről írni, amiről szeretnék, de majd részletesen
elmesélek mindent, ha újra együtt leszünk Madridban vagy az égben.
Az egész visszahódított területen újra lobog a spanyol zászló. Egy
kis darabját a „detenté”-ben ingembe varrva, mellemen hordom. A
lelkesedés itt a fronton egészen rendkívüli. Nem így van ez a
vörösöknél, akiknek nincs meg az a vigaszuk, amit nekünk a halál
gondolatánál a másvilágba vetett hit ad meg. E tekintetben mi valóban
szerencsésebbek vagyunk!
Küldjétek áldástokat és tartsátok magatokat szerencséseknek, hogy egy
fiatok van, akinek az Istenért és a hazáért szabad harcolni; ez oly
nagy boldogság, amelyért sokan megirigyelhetnek minket.”
(Közli a „La Union” Sevilla, 1936 október 9.)
„Az utolsó hét hadmozdulatairól úgy-e, nem szükséges, hogy írjak.
Csak egyet szeretnék mondani: valahányszor a golyók különös hevességgel
fütyültek körülöttünk, akkor mindig úgy bevilágított nekem, mily nagy
boldogság is katolikusnak lenni. Mily bizalommal kell eltelve lennem, ha
meggondolom, hogy az én égi Anyám, a Szent Szűz, aki mindenre képes, az
égből néz engem és én az ő kezében vagyok. Reá gondolunk, mikor az
ellenséges állásokat megrohamozzuk; hadd lőjenek, mit bánjuk mi ezt
ilyenkor?!
![]() |
Rózsafűzér a barikádon. |
A fallangisták minden vacsora előtt közösen eléneklik a Salve
Reginát; utána rendesen közösen elimádkozzuk a rózsafűzért. Csodálatos,
hogy mennyire a katolikus hit az alapja ennek az egész nemzeti
mozgalomnak. Mily boldogok is leszünk, ha nemsokára igazán katolikus
Spanyolországunk lesz!…
Úgy hiszem, akkor megyek újra haza, ha már Madridot bevettük, hacsak
Isten másképp nem határoz. Imádkozzatok mindnyájan értem, hogy Istenért
és a hazáért mindenemet odaadjam…”
(Egy 16 éves ifjú, Angel Ruis Ayucar levele a frontról, 1936 szeptember 13. Néhány napra rá ugyanez az ifjú így ír szüleinek:)
„Montévan községet tegnap bevettük és most pihenőnk van. Ez a vidék
igazi paradicsom: füge, szőlő, gyümölcs mindenfelé. Még ennyi finom
gyümölcsöt sohasem ettem. A klíma nagyon enyhe és a föld mégis gazdag
vízben. Csak egy hiányzik nekem: azok az emberek, akiket én a földön a
legjobban szeretek. Ti nem vagytok itt! De ha Spanyolországra gondolok,
ha Istenre és a mi égi Anyánkra, Szűz Máriára emlékezem, akkor
elfelejtem szomorúságomat. Mily vigasz és mily csodálatos béke van
ilyenkor lelkemben, mikor az égre tekintek és imádkozom úgy, mint ahogy
ti imádkozhattok. Gondolom, ti is ugyanebben a lelkületben viselitek el
elszakadásunkat. Tudom, hogy nem felejtetek ki engem egy imádságtokból
sem. Öleljetek is meg néha! Éljen Spanyolország!
Mily boldog nap volt számomra a mai. Reggel szentmisét hallgattam,
miután két vasárnap nem volt misénk. A vásártéren ministráltam a tábori
misén; az egész nép jelen volt.
Közben már alig várjuk, hogy újra visszamenjünk a frontra. A harcias
szellem szinte lábainkban ficánkol: alig tudjuk türtőztetni magunkat.
Sokszor amikor a levegő veszélyes volt és a golyók körülöttünk
sivítottak, nagyatyámra gondoltam, aki Istenért és Spanyolországért
szintén annyit harcolt. Keblemet magasztos érzések dagasztják.
Gondolataim a Szent Szűz felé szállnak, a jó Édesanyához, aki az égből
oltalmaz minket, ő azt fogja adni nekem, ami számomra a legjobb.
Nyugodtan és vidáman megyek mindig a harcba és ugyanígy tekintek a
jövőbe is, azzal a megingathatatlan lelki nyugalommal, melyet csak a
katolikus hit nyújthat. A haditettek, melyeket végrehajtok, nem is az
enyémek: ezek azé az Ideálé, amely engem hajt; az Ideálé, amely itt
mindnyájunkat hevít. Igazán szégyelhetnétek magatokat, ha én most, mint
valami kamasz otthon Arrévaloban lebzselnék. Itt bátor katona vagyok; a
Sierra napja égetett le és mindenfelé mászkálok a vad hegyekben,
Mennyivel boldogabb vagyok így…
ÍGY SZENVEDNEK ÉS HALNAK MEG…
Végül lássuk még egy két levélből, hogyan viselkednek a szenvedésben
és halálban azok a hősök, akik magukat Krisztus harcosainak vallják.
„Többször előfordul, hogy olyan katonák, kiken műtétet kell
végrehajtani, visszautasítják a cloroformot és minden más érzéstelenítő
szert. Azt mondják: közelebbről akarják így követni Krisztust.
Laurentino Blanco burgosi fiú megsebesült, s operációnak kellett
alávetni. Hogy rettenetes szenvedésein enyhítsenek, érzésteleníteni
akarták. De ő visszautasította azt, csak a feszületet szorította
kezében, mialatt az orvosok az élő húsban vagdostak. Nagy szenvedéseit a
haza megmentésére ajánlotta fel Istennek.”
(„Signo” Burgos, 1937 február.)
„Ma reggel egy katonának levágták a lábát. Hősies megadással
mondotta: „Még sohasem voltam olyan boldog mint ma; mert abban a
szerencsében részesülhettem, hogy a hazáért Istennek valamit
felajánlhattam.”
(P. Antonia Fernandez Cid, Valladolid, levele 1936, július 27.)
„Tegnap belátogattunk a kórházba. A legtöbbje a lábán sebesült meg:
ez a gépfegyver munkája. A legnagyobb részvétre engem az a katona
indított, akinek mind a két kezét levágták; mégis boldog volt, hogy
kezeit Spanyolországért odaadhatta. Mikor vigasztaltam, így felelt:
„Ugyan, hisz ez még semmi. Akik mellettem harcoltak, azok meg az
életüket adták a hazáért…” Jellemző, hogy a kórházban fekvő sebesültek
mind mielőbb a frontra akarnak menni.”
(Sen. De Padraz, Salamanca, levele 1936 augusztus 10.)
„Euzédio Sago kongreganista haláláról írja egyik barátja: „A
tűzvonalból jött teljesen szétzúzott kézzel: az ujjak csak néhány
húscafaton lógtak a kéztőn; a másik kezével testéből kilógó beleit
tartotta vissza… Maga az orvos is megrémült, mikor ezt a borzalmas
alakot megpillantotta. Rögtön morfium injekciót akart neki adni, de a
fiatal hős — még majdnem gyerek — visszautasította az ajánlatot. „Semmi
esetre sem — felelte —; Jézus Krisztus sem kapott fájdalmában semmi
megkönnyebbülést.” Mikor fájdalma mind hevesebb lett, csak feszületét
szorította ajkához. Így halt meg röviddel azután, mint igaz keresztény
hős.”
„Burgosi kórház. Az édesapát súlyosan sebesült katonafiához hívják.
Beszél vele és néhány bátorító szót intéz hozzá. „Kedves fiam, nemsokára
az égben leszel.” „Igen… Mennyire irigyelhettek engem ezért…” „Menj
csak nyugodtan! Nekem van még két fiam, mindegyiket elküldöm a frontra
és azután én is megyek, hogy a hazáért harcolhassak.” A fiú nemsokára
meghalt és a kórház lelkésze megindultan szólt az apához: „Fia igazán
szent volt.”
(P. Bizmanos leveléből, 1936 október 8.)
„A Navarra körüli harcokban hat önkéntes jelentkező indult veszélyes
őrjáratra. Előbb mind a hat meggyónt. Többé nem tértek vissza. Mikor
azután a mi csapatunk a kérdéses állásokat bevette, embereink
megtalálták a hat járőr megfeketedett holttestét. (A vörösök legtöbbször
nem temetik el a holtakat, csak megöntözik gazolinnal és felgyújtják.) A
hat hősnek egyike nem halhatott meg rögtön. Ott feküdt elnyúlva, fejét
jobb kezére hajtotta, baljában a „requeték imakönyvét” tartotta. Az
imakönyv azon az oldalon volt felnyitva, ahol „ima a halál órájára”
állt…
AZ ALCAZAR LEGENDÁS HÍRŰ VÉDELME
(Don Pedro Romero a csendőrség ezredesének, Alcazar egyik hősi védőjének elbeszélése után.)
Don P. Romero volt az emlékezetes július 18-án a „Beneméríta” spanyol
csendőrség parancsnoka Toledo tartományában. Mikor júliusban már
előrevetette árnyékát az elkövetkezendő forradalom, Romero parancsot
intézett az összes csapattestekhez, hogy rekviráljanak teherautókat és
álljanak készenlétben, hogy kapott parancs esetén, családostul együtt,
haladéktalanul Toledóba induljanak.
Ez a parancs nem sokáig váratott magára. Néhány napra rá a generális
felszólította a madridi kormány nevében a parancsnokot, hogy az összes,
Toledo fegyvergyáraiban található muníciót szolgáltassa be. Az ezredes a
felszólításra már fel volt készülve: barátjával, Moscardo ezredessel,
kinek neve azóta a keresztény történelem legendás hősei közé került,
előre megbeszélte válaszát. Romero ennek értelmében a felszólítás
végrehajtását megtagadta és a csendőrség tagjait nyomban magához
rendelte Toledóba.
Két órán belül az egész csendőrség a városba érkezett; csak
jelentéktelen töredék nem tudott magának teherautót keríteni: ezeket a
vörösöknek sikerült elvágni csapatuktól. így is 753-an jelentek meg
szolgálattételre.
![]() |
Az Alcazar, Toledo régi fellegvára. |
Július 21-én a madridi kormánycsapatok nyomására a csendőrség az
Alcazarba, Toledo régi arabkori fellegvárába vonult vissza. Családjukat
is magukkal vitték. Velük vonult az akadémia csapata (60 ember), 30-an a
középiskolai gimnáziumból, 30 fallangista, 50 gazdaember és vagy 100
tiszt a különböző fegyvernemekből. Még 6 kadét is ment velük.
A védelmet erre megszervezték. A védvonalat négy részre osztották be; mindenegyes vonal védelmét a csendőrség egy csapatára bízták. A parancsnokságot Moscardo ezredes vette át az összes csapatok felett. Ezzel megkezdődött az Alcazar megszállása.
Kint álltak a vörösök a haditechnika minden felszerelésével; bent egy
maroknyi csapat sáncolta el magát, szűkösen felszerelve munícióval,
élelemmel, s teljesen elvágva a külvilágtól.
„Július 25-én, Szent Jakab ünnepén, — beszéli Romero ezredes — úgy
látszott, mintha a világ fejünk felett össze akart volna omlani. E napon
és a következőkön 500 tonna vas hullott le az Alcazarra. Eleinte 7.5-es
tábori ágyúkkal lőttek a vörösök, azután 10.5-es, majd 15.5-es
ágyúkkal. Az első 15.5-es lövedék elsöpörte a főbejárat kapuját,
átszakította a mennyezetet és magával rántotta V. Károly szobrát, mely
az Alcazar műtörténelmileg oly ismert udvarát uralja… Lassanként minden
porba hullt. Ekkor a vörösök rohamra ugrottak fel. Háromszáznál is
többen rohantak felénk és kézigránátokat hajigáltak. De gépfegyvereink
elsöpörték őket. Erre szünet következett. Hallottuk, hogy egy aknát
készítettek elő. Egy szakértő megállapította, hogy mily távol van az
akna és mily hatása lesz stb. Mire az akna (körülbelül 70 kg dinamit)
felrobbant, a védők biztos állásokba vonultak.
Egy emberélet sem veszett el. De a megrepedezett tornyok most
beomlottak és a falak a földdel kerültek egy szintbe. A vörösök erre
újra rohamoztak. Most hatszázan is lehettek. Sikerült nekik a vörös
zászlót az egyik falra kitűzni, de nem sokáig loboghatott ott. Tisztek
kézigránátokkal odaugrottak, lerántották a vörös szégyencafatot és
helyére Spanyolország zászlaját tűzték.
A bombázás újra megindult. Ezúttal nemcsak bombák és gránátok hullottak ránk, hanem könnyfakasztó gázbombák és meggyújtott gazolinhordók is repültek most közénk.
Az Alcazar hős védelmére ezalatt Európa is felfigyelt. A kormány most
már presztízs okokból sem tűrhette, hogy Alcazar tovább is dacoljon
csapataival. Hisz Franco még messze volt. 400 kilométer választotta
ekkor el az ostromlottakat a felmentő seregtől.
Egyik csata után Alcazarban megszólalt a telefon. Riquelme tábornok,
öreg barátunk szólított fel „igazi bajtársiassággal”, tegyük le a
fegyvert. „Teljes katonai tiszteletadásban” lesz részünk. Feleletünk
rövid volt: eszünk ágában sincs.
Néhány nap múlva újra telefonhívás zavart fel minket. Ez alkalommal
egyik miniszter beszélt. Ismeri a formákat. Nagyon udvarias. Beszél
arról az általános nagyrabecsülésről, mely velünk szemben az
ellentáborban is megnyilvánul. De értsük meg, az ellenállás hiábavaló.
Toledo műkincse, az Alcazar fog csak elpusztulni, ha tovább is
ellenállunk. Néhány szót hallunk még kultúráról, civilizációról… aztán
leteszi a kagylót.
Kint ezalatt felharsant egy vadászkürt. Követ jön, szeme be van kötve. Rojo tüzérezredes, a katonai akadémia tanára. Azt magyarázza, adjuk fel a felesleges ellenállást; a feltételeket is közli: az asszonyok és gyermekek szabadon elvonulhatnak, a legénység is odamehet, ahová akar; csak a vezetőket és a tiszteket fogják haditörvényszék elé állítani és törvényesen elítélni. Mit feleljünk, nem törtük fejünket. Nem, és hajthatatlanok maradtunk. Csak egy kérésünk volt. Bocsássanak be hozzánk egy papot. Szeretnénk az Egyház kegyelemszereivel megerősítve halálba menni.
Négy nap múlt el várakozásban. A negyedik napon végre újra megszólalt
a vadászkürt: a kért pap megérkezett. Dr. Vasquez Samarara Madridból,
ki maga is a vörösök rabságában volt. Meglátogatta sebesültjeinket,
betegeinket, meghallgatta gyónásainkat; a betegek szentségét is feladta
az egyik haldoklónak. Azután szentmise volt, amelyen mindnyájan
áldozáshoz járultunk. Mise után rövid beszédet intézett hozzánk.
Beszédében nagy szomorúság remegett; jól kihallottuk belőle. Másról nem
beszélt, mint csak arról, hogy Isten ítélőszéke előtt kell nemsokára
megjelennünk. Látszott, hogy megmenekülésünkben nem hisz, csak a halálra
akar előkészíteni. Azután arról beszélt, hogy legalább az asszonyokat
és a gyermekeket kellene megmenteni. Ám az asszonyok közbekiáltottak:
„Mi nem megyünk innen a férfiak nélkül; inkább itt halunk meg mi is. És
ha a férfiak elesnek, mi vesszük kezünkbe a fegyvert. Eléggé megtanultuk
már e napokban, hogyan kell velük bánni…”
![]() |
Moscardo ezredes a romok között. |
Másnap újra csengett a telefon: Moscardo ezredes fia beszélt.
Katonatiszt; a vörösök őt is elfogták. Tudtuk miről van szó. Kicsivel
előbb jelentették a vörösök, hogy az ezredes fiát elfogták és ha meg nem
adja magát az Alcazar, fiának azonnal meg kell halnia. És tényleg, e
pillanatban Moscardo ezredes fiának hangja szólalt meg a telefonban:
— Igen, atyám, én vagyok. Mit tegyek? Mi a te akaratod? Mint tudod, ha meg nem adjátok magatokat, engem rögtön agyonlőnek.
Az ezredes fehér lett, mint a fal; a vér mintha teljesen kiszaladt
volna az arcából. Ajka görcsösen vonaglott, de vonásai annál
határozottabbak lettek.
— Fiam, — hullott keményen a hangja, mint valami parancsszó — kiáltsd
teljes erődből: Éljen Krisztus Király! Éljen Spanyolország! és aztán
halj meg, mint egy hős. Mert atyád meg nem adhatja magát soha!
— Igen, atyám. Éljen Krisztus Király! Éljen Spanyolország!
— Így, fiam; és mondd meg annak a bandának, hogy csak bátran öljenek meg. A tíz perc, melyet nekünk adtak, már úgy is elmúlt…
S a vörösök ott a helyszínen agyonlőtték Alcazar hős védőjének fiát, az ifjú Moscardót…
Az ostrom napjai ezalatt teltek-múltak. Diego kapitány volt a kis
csapat lelke. Mindenki mellett ott volt, mindenkit buzdított. A
legnagyobb veszélyben is bátorságot tudott a szívekbe önteni
természetfeletti erejű beszédével. Aki éhségről panaszkodott, azzal
megosztotta saját kis adagját; ha valamelyik súlyos sebesült a halállal
vívódott, ő volt az, aki mellette tartózkodott, hogy a keresztény hitet,
reményt a haldoklóban felkeltse. Igazi szent volt, aki maga temette el a
holtakat is. Eleinte a lovagló iskolában földeltük el bajtársaink
tetemeit; mikor azonban az erős bombázás az épület elhagyását
lehetetlenné tette, az uszodában temetkeztünk. A kabinokban cementből
kis fülkéket készítettünk s a holtakat egy-egy cementlap választotta el
egymástól. Itt találtak a hősi vértanúk utolsó nyugalmat. Diego kapitány
végezte a temetésen az imákat is.
Az asszonyok, akik az Alcazarba szorultak férjeikkel, szintén részt
akartak venni a harcban, de a tisztek ellenezték: „Ameddig a férfiak
élnek, ezt a hősi kérelmet nem teljesíthetjük: spanyolok vagyunk és
katonák, tehát kétszeresen lovagias férfiak.”
Az Alcazar egyik termében trónolt a Miasszonyunk szobra. A
Szeplőtelen mindig a spanyol gyalogság és az egész spanyol hadsereg
patrónája volt és marad is. Az ő szobra előtt imádkoztak most az
asszonyok felváltva rózsafűzért. De soha egyedül nem maradtak: a férfiak
be-betértek hozzájuk, hogy részt vegyenek ebben az oly régi spanyol
ájtatosságban. A rózsafüzér egész nap tartott, csak itt-ott szakította
meg egy-egy Szűz Mária-ének, mint a „Salvane Virgen Maria”.
Hetven napig egy pillanatra sem szűnt meg az imánk a Szeplőtelen szobra előtt. És nem volt hiába: a Szent Szűz meghallgatta azt.
Mindnyájan, akik az Alcazarban be voltunk zárva, kivétel nélkül
valóságos csodának tekintjük, hogy a kislelkűség vagy kétségbeesés egy
pillanatig sem vett rajtunk erőt. A Szent Szűz adott nekünk bátorságot a
két kirohanáshoz, melyben Toledót elfoglaltuk, ő vezette a két orvos
kezét, kik közül egyik sem volt sebész, és jóllehet sem
fertőtlenítőszerünk vagy kötszerünk, sem orvosságunk nem volt, mégis
egyetlenegy sebfertőzés sem fordult elő. Hosszú heteken át nem volt más
mit ennünk, csak lóhús, az is félig nyers állapotban. Még a gyermekek
sem kaphattak mást; és az ostromlottak bátorsága és kitartása mégsem
csökkent.
A Madonna képe ma már nincs az Alcazarban. A felszabadítás után
ünnepi körmenetben lehoztuk Toledo katedrálisába, hogy onnan ossza
mindenkinek azt a vigaszt, melyet nekünk, az Alcazar védőinek heteken át
oly bőkezűen osztott…
Július és már az egész augusztus elmúlt. A kis védősereg még mindig
teljesen elzárva a külvilágtól harcolt hitéért és hazájáért. Nem tudtuk,
mi van körülöttünk. Volt egy gyenge rádiónk, de az nem tudott más
állomást fogni, csak Madridot. Vajon egész Spanyolországban egyedül
küzdünk-e a szent ügyért? — gondoltuk sokszor.
És ha úgy lenne is? Hisz ahol mi vagyunk, ott van Spanyolország, a
régi Spanyolország. Es ha mindenütt az országban másképp is lenne, mi
akkor is tartjuk magunkat az utolsó szál emberig.
Egyikünknek, ki maga is foglalkozott rádióval, sikerült
felvevőgépünket automobil elemmel megerősíteni. Nagy volt az öröm, mikor
megszólalt benne egy portugál állomás. Sajnos, érteni alig lehetett
többet, mint szétszaggatott, értelmetlen mondatokat, mert a madridi adó
állandóan zavart.
Így múlt el megint 32 nap. A szükség, a halál, a kételkedés és a várakozás napjai.
Felettünk újra megjelent egy repülőgép. Így volt ez eddig mindennap.
Figyelőnk látcsövét ma is az égre irányította, hogy figyelmeztessen az
esetleges veszélyre. Most az egyszer úgy tűnt fel, mintha ez a gép
másként nézne ki, mint az eddigiek.
A repülő néhány kört húzott felettünk és azután élesen lefelé
csapott. A gépből egy csomag hullott ki, éppen az Alcazar felett; majd
erős motorbúgás hangzott fel, olyan, mint mikor a gép erősen felfelé
emelkedik. A következő pillanatban messze járt és alig látszott már…
Egyikünk nagy óvatosan a csomag felé tartott. Óvatosan, hisz bomba is
lehetett, mely minden pillanatban felrobbanhatott volna. Életünk pedig
drága volt: fontosabb dolgokra kellett tartogatnunk. A csomag azonban
nem robbant. Bajtársunk kezében tartotta már és hozta Moscardo
ezredesnek. Ő nyitotta ki: sárga-vörös zászlóba, Spanyolország színeibe
volt göngyölve: Franco tábornok üzent és fogadta, hogy megszabadít
minket…
Viharos lelkesedés tört ki erre az Alcazarban!
Ki mert volna akkor megadásról még csak beszélni is?
Éljen a Szeplőtelen! Éljen Spanyolország! Éljen a Boldogságos Szent
Szűz; Ő meg fog bennünket menteni! — így kiabáltunk akkor mindnyájan.
Mi, harcedzett férfiak, egymás nyakába borultunk és sírtunk
örömünkben. Így könnyezve, énekelve és éljenezve vonultunk a Szeplőtelen
szobra elé. Szinte nem is tudtam, mit csináltam: a spanyol zászlót
vállaira borítottam és azután — bocsásson meg ő merészségemért — nagy
tisztelettel megcsókoltam az arcát.
A Szent Szűz gyermekeit, kik benne bíztak, csakugyan nem hagyta cserben.”
![]() |
In hic signo vinces! |
„Ciriano kormányzó fiaival is az ostromlottak között volt — beszéli a
tudósító. — Fiai megsebesültek, az egyik kétszer is. „A győzelem
tulajdonképpen Istené — mondta nekem a kormányzó — és a Szent Szűzé, a
mi generálisunké. Isten és Mária tudják egyedül, mit álltunk ki az
ostrom alatt. Az első napon mindent Istennek áldoztam fel, amim csak
volt: becsületemet, családomat, vagyonomat. Isten megelégedett azzal,
hogy csak vagyonomat vette el. Szívesen adom: hála legyen érte az
Istennek. Látja, mi maradt belőle?” — és ezzel egy ócska, elnyűtt
kabátra mutatott.
Azután kérdeztem Marin orvost: Doktor úr, mi a benyomása a hetvenkét
napi megszállásról? „Egyszerűen rettenetes volt. Csak négy-öt napi
ostromra számítottunk. Semmi világítás, sem ivóvíz, sem gyógyszer,
higiénia és a mellett ez a tömeg ember, egy pincében, köztük asszonyok
és gyerekek! Számomra ez a Miasszonyunknak, Szűz Máriának állandó
csodája volt, hogy kibírtuk. Tudom jól, hogy a materialisták most
mosolyognak és együgyűnek tartják ezt a beszédet. Ám nem tesz semmit! Ha
nem hisznek a csodában, akkor el kell fogadniok, hogy én valamilyen
emberfeletti képesség birtokában vagyok, mert a hetvenkét nap alatt,
minden óvintézkedés vagy védőoltás nélkül, egyetlenegy fertőzés vagy
betegség sem fordult elő. Csak próbálják meg egyszer a gúnyolódok a mi
életmódunkat: rossz kenyér, öszvérhús hetven napon át stb. és akkor
beszéljenek. Azt hiszem, ez kinyitaná a szemüket, elfelejtenék hamis
„tudományukat” és jobban megértenék Isten működését. Sohasem fogom az én
égi Anyámat elfelejteni. Senki más nem mentett meg minket, csak Ő.” — S
ezzel a Mária-érmet, mit nyakán hordott, megcsókolta és barátságosan
reám mosolygott.
Jósé Sauz de Diego kapitányból csak három mondatot tudok kicsalni:
„Katolikus vagyok és katona. Elvem szerint cselekedtem, ez az egész. A
többit, meg a sikert, azt az Isten és a Szent Szűz adta hozzá.”
Fribo kapitány magas, szép szál ember. A ház eresze alatt akadok rá,
éppen egy piszkos lépcsőn ül. Kérdésemre ezt mondja: „Alapjában véve
egészen csodálatos volt a mi életünk ezen a hetven napon át: az áldozat
és a tiszta szeretet élete. Soha még életemben nem dolgoztam és
cselekedtem olyan tiszta Isten- és emberszeretetből, mint ezekben a
hetekben. Soha bensőségesebben nem beszélgettem Vele, akit annyira
szeretek” — és ezzel kezével kis keresztjéhez nyúlt, amelyet állandóan a
mellén viselt. Valóban, ha hinnünk kell ezeknek az embereknek, akkor ők
nem tettek semmit: minden az Isten és a Szent Szűz műve volt!
José de Gregorio kapitány így nyilatkozik: „Spanyolország csak akkor
fog tovább élni és újra naggyá lenni, ha teljesen aláveti magát
Istennek. A mi életünk alapja a szentáldozás és a szentmise kell, hogy
legyen. Napközben is többször fel kell pillantanunk Istenhez, imádnunk
kell őt; de a rózsafüzér is legyen mindennapi imádságunk. Látja, így
kell Krisztus katonájának élni.” A következő napokban meggyőződtem, hogy
Gregorio kapitány így is él: a tisztikar számos tagjával mindennap a
szentáldozáshoz járul. És mindennap három órakor, a fronton az
ellenséggel szemben is, csapatainak élén a rózsafűzért imádkozza…”
(„La Croix” 1936 október 13.)
ISTEN VELÜNK…
„Kezünkkel érintettük Isten gondviselését. Megéltük, bőségesen
tapasztaltuk Isten gondviselését.” Így beszélt egyik előadásában
Fernando Gonzalez kapitány, Oviedo hős védője.” (Entre-os-Rios, 1936
nov. 12.) Néhány feltűnő eset csakugyan ezt a meggyőződést látszik
igazolni.
Saragossa az első pillanattól kezdve nemzeti kézben volt. Falai
között találjuk Spanyolország nagy kegyhelyét, a Madonna del Pilar
katedrálist. A nép hagyománya a búcsújáróhely keletkezéséről így beszél:
mikor egy nap Szent Jakab, Spanyolország apostola, szomorkodva beszédei
sikertelenségén, az Ebro partján, ott, ahol most Saragossa áll,
imádkozott, égi jelenést látott. Az Istenanya jelent meg neki, ki ebben
az időben még Palesztinában élt. E beszélgetés emlékére egy angyal
oszlopon álló Istenanya-szobrot hozott. Innen a név: „Madonna del
Pilar”.
![]() |
Madonna del Pilar - (forrás: delcampe.net) |
Ennek a jelenésnek az alapján tartja a spanyol nép azt, hogy az ő
országa volt az egyedüli Palesztinán kívül, hol az Istenanya még
életében járt. Ha ez a monda a legendák világába tartozik is, bizonyos,
hogy ma Saragossa a nemzet szentélye. — És az események figyelemreméltó
találkozása is segítette a búcsújáróhely kifejlődését. 1492-ben éppen
október 12-én, a pilári Szent Szűz ünnepén kötöttek ki először Kolumbus
Kristóf emberei Amerikában; ezzel kezdődött a nagy spanyol
világbirodalom. Ettől fogva Spanyolországon kívül spanyol Amerika húsz
államában szintén nemzeti ünnep e nap, okt. 12.
A vörösök, kiktől távol áll minden nemzeti és vallásos érzés, a
spanyol hazának ezt a szentélyét is el akarták gondolkodás nélkül
pusztítani! Augusztus 3-án egy nemzetiszínű repülőgép jelent meg és
nyugodtan keringett a város felett. Senki sem gondolt rosszra. Egyszer
csak a kegytemplom felé repült s egy körülbelül 50 kilogrammos bombát
dobott le, amely a templomtéren nyolc méterre a templomtól vágódott be.
De szerencsére nem robbant fel.
A nemzeti színek alá rejtőzött kommunista gép még két bombát dobott le. Az első áttörte a tetőt és a nagy torony íveit. A bomba két részre tört. Az első fele a szentélybe hullott s egy mellékkápolnába gurult. A másik fele megakadt az egyik ívben. A második bomba egyenesen a szentélybe esett. Egyik sem robbant fel.
Mihelyt a csel nyilvánvaló lett, azonnal lövöldözni kezdtek a
repülőre, melynek azonban sikerült mégis elillannia. Hamarosan tüzérek
jöttek s a bombákat óvatosan a kaszárnyába vitték. Pontos vizsgálat után
a katonai szakemberek kijelentették, hogy természetes úton nem lehet
megmagyarázni, miért nem robbantak a bombák. A gyújtózsinórok
végigégtek. Az egész szerkezet ép volt. És mégsem következett be a
gyújtás. Annyi bizonyos, hogy a robbanás szörnyen pusztított volna, mert
a bomba 32 kg robbanószerrel volt megtöltve.
Ennek a szokatlan eseménynek a híre hamarosan elterjedt az egész városban. Most tényleg megtették a bombák hatásukat, de éppen ellenkező irányban, mint ahogy a kommunisták gondolták. Tönkre akarták tenni a kegyhelyet s e helyett ezren és ezren özönlöttek a Madonnához, hogy engeszteljék s Istennek segítségéért hálát adjanak.
A nép a templomtéren mindent tüzetesen átvizsgált és csodálkozva
látta, hogy az aszfaltra zuhant bomba öt egymás mellett fekvő táblát úgy
zúzott szét, hogy becsapódási helye kereszt alakot képezett.
Az emberek szent felindulásukban a kegyoltárt telehordták virágokkal.
A város elöljárósága délben a rádió útján, este hét órára nagy hálaadó
és engesztelő ájtatosságra hívta egybe a lakosságot a város szentélyébe.
Az este tényleg hatalmas, vallásos demonstráció lett. Megjelent az
egész város. Az érsek, a városparancsnok, a garnizon generálisa, az
egyetem rektora és sok más kiváló személyiség is eljött. A tömeg nem
tűrte, hogy egyesek csak az erkélyről nézzék a menetet. Mindenkinek le
kellett jönnie és részt vennie a menetben. Az utcák megint
visszhangzottak a „pilari” Madonna himnuszától. Ezekben a napokban
jelent meg Millan Astray tábornok is az emberekkel teli templomban,
fölment a kegyképhez, megcsókolta s a következőket mondta az
összegyűlteknek: „Az egyházi elöljáróság különös engedélyével beszélek
hozzátok. A „Madonna del Pilart”-t ezennel kinevezem csapataim legfőbb
tulajdonosának.” Azonnal át is adta a Madonnának az ezredtulajdonosi
kitüntetést.
Feltűnő eset történt a tiszteletreméltó Raffols nővér képével kapcsolatban is, Ez a szentéletű apáca a napóleoni háborúk idején élt Saragossában és szentség hírében halt meg. Ugyanennek a kongregációnak egyik nővére 1932-ben tőle származó iratokat talált, melyek több jövendölést tartalmaznak. Ami Spanyolországban az utolsó években történt, mindez meg van ezekben az iratokban — de az is, hogy éppen a mostani időben közel van ott Krisztus országa. Az Egyház ezeknek a jövendöléseknek valódiságáról még nem nyilatkozott. Raffols nővér boldoggáavatási pöre azonban folyamatban van.
A katonák már többször érezték a szentéletű apáca segítségét. Egy
alkalommal a nemzetiekre bombát dobott egy repülőgép. A bombaszilánk az
egyik katonának a sisakját eltalálta és áttörte, de neki semmi baja nem
történt. Bajtársai csodálkoztak, ő azonban Raffols nővér képét mutatta
nekik, melyet mindig magánál hordott. Mindegyikük akart most egy ilyen
képet. Huszonegy részre tépte szét a sajátját és szétosztotta társai
között. Nemsokára az egyik tiszt szerette volna látni a képet. A katona
meg akarta mutatni a saját darabkáját s ekkor íme: helyette egy egész
sértetlen képet talált. (Ezt az esetet az adatokkal együtt hozták
nyilvánosságra. Mi egy spanyol pap jelentése alapján közöljük.)
Az Isten velünk van, mondogatják az emberek a nemzeti
Spanyolországban. És mit mondanak a vörösök? Érdekesen hangzik erre egy
marxista vezér kijelentése, melyet a madridi rádióban tett: „Azt mondják
odatúl, hogy az Isten velük van. Nos, mi nem tudjuk, hogy az Isten
velük van-e; de azt tudjuk, hogy a Sátán mivelünk van.”
És mi? Mit szóljunk e beismeréshez? Nagyon szívesen elhisszük nekik!…
A KÉSZÜLŐ ÚJ SPANYOLORSZÁG
Elég összehasonlítanunk a kettészakadt Spanyolország két részét, hogy
a nemzetiek nagy fölényét minden tekintetben megállapíthassuk. „A
nemzeti mozgalom az általa birtokba vett területen biztosítani tudta a
rendet és nyugalmat is, — állapítja meg a püspöki kar körlevelében. Míg a
vörösök alatt se pap, se templom, se kultusz, se igazság, se tekintély,
csak anarchia, ínség és nyomorúság, addig a nemzeti területeken — a
háború erőfeszítései és kegyetlen szenvedései közepette — helyreállított
államtekintély teljes védelme alatt belső rend és nyugalom honol, mely a
társadalmi élet virágzásának legszükségesebb feltétele. Míg a marxista
Spanyolország a szó szoros értelmében Isten nélkül él, a sértetlenül
maradt vagy visszaszerzett spanyol földön teljes virágjában áll a
katolikus kultusz és a bensőségesebb keresztény élet mind több és
nemesebb megnyilatkozása mutatkozik.”
„Ilyen körülmények között minden okunk meg van arra, — mondják tovább
a püspökök — hogy a jövőben is békés és igazságos rezsimben reméljünk.
Eszünk ágában sincs jövendöléseket megkockáztatni. Tudjuk nagyon jól,
hogy súlyos bajaink és bonyodalmaink vannak: a szociális viszonyok
megromlottak, a polgári kötelességek elhalványultak; kevés az igazán
szigorú katolikus lelkiismeret; szakadás mutatkozik a nagy nemzeti
problémák megoldása körül; ezer és ezer kitűnő ember legyilkolása
fájdalmas hiányként mutatkozik a nemzeti újjáépítés munkájánál; idegen
és exotikus elméletek jelentkeznek az állam körül, melyek a keresztény
gondolattól és befolyástól el akarják terelni: mindez, tudjuk, roppant
nehézségeket fog okozni egy új Spanyolország kialakításánál. De mégis
megvan minden reményünk, hogy azoknak az óriási áldozatoknak erejében,
amelyeket meghoztunk, újra meg fogjuk találni az igazi nemzeti
szellemet.”
A fasizmus esetleges veszélyére is kitérnek a spanyol püspökök: „Ami
pedig a jövőt illeti, előre mi sem tudjuk megmondani, hogy a harc
befejezése után mi fog történni. De állítjuk mégis, hogy a háború nem
azért indult meg, hogy egy megalázott nemzet nyakára egy autokrata
államot ültessenek, hanem hogy feltámadjon a nemzeti szellem, a régi
idők erejében és keresztény szabadságában. Mi bízunk a kormányférfiak
bölcsességében, hogy a jövendő spanyol állam felépítésében nem fognak
külföldi példákat utánozni, hanem számolni fognak a nemzeti élet és az
évszázados tradíciók követelményeivel. Minden jól rendezett társadalom
mély alapokon nyugszik és azokból él, nem pedig ideiglenes és idegen
árukból, melyek ellenkeznek a nemzeti szellemmel. Az élet hatalmasabb és
erősebb, mint a programok, és egy okos államférfi sohasem fog erőltetni
olyan programot, mely a nemzet végső erőit sérti. Mi leszünk az elsők,
akik tiltakozni fogunk az ellen, ha egy parlament feloszlatott
autokráciáját egy még rémesebb diktatúrával akarnák pótolni, amelynek
nincs gyökere a nemzetben. Jogosan reméljük, hogy ez nem is fog
megtörténni.”
Mire építi reménységét a püspöki kar és Spanyolország egész katolikus
társadalma? A felelős vezetők személye, programja garancia arra. Csak
egy-két sorban lássuk még őket és terveiket is, hogy néhány vonásban
bemutatkozzon nekünk, a készülő új Spanyolország.
Franco tábornok, az új nemzeti Spanyolország vezére, többször
leszögezte álláspontját. Felfogása mélységesen keresztény és igazán
nemzeti. Programja a szociális igazságosság, a nép jóléte, a közjó
emelése. Nem egy kiváltságos osztály érdekeit tartja szem előtt, hanem
az egész népét, elsősorban a szegényekét.
„Minden eszközt megragadunk — mondotta — a munkásság és a
középosztály szociális és gazdasági előhaladására a nagy, megbékélt
Spanyolországban. Nem fog megtörténni többé, ami azelőtt volt, hogy a
szabadságot anarchista önkényuralom bilincselje le.”
(Heraldo de Aragon, 1936 nov. 15.)
„Szociális igazságosságot akarunk! Nem azért jöttünk, hogy a
kapitalisták privilégiumait támogassuk. Inkább a közép- és
munkásosztálynak jöttünk segítségére. Mint katona mondom ezt. A katona
meg szokta tartani szavát. Őseink nagy Spanyolországát ismét visszaállítjuk istenhitben és hazaszeretetben.”
(El Rotictero, Saragossa, 1936 okt. 2-án.)
„Az új Spanyolország egy nagy nemzet családja lesz, — mondotta egy
ízben — nem lesznek urak és rabszolgák, szegények és hatalmasok.
Szociális igazság: ez lesz a mi birodalmunk alapja. Spanyolországban nem
lesz testvérgyilkos osztályharc, nem lesz megalázó külföldi befolyás.
Testvéries, dolgos Spanyolországot építünk fel, hol élősdieknek,
jött-menteknek nincs helye; Spanyolországot, melyben nincs marxista
zsarnokság, sem felforgató kommunizmus; mert meggyőződésünk szerint az
állam van a népért, nem a nép az államért!
Nem lesznek szüntelen küzdelmekben tetszelgő politikusok, sem
felelőtlen hivatalnokok és parlamentáris hatalmi túltengés. De lesz
nagy, erős, tekintélyi alapon álló egységes Spanyolország. Késlekedés
nélkül fogunk előre törtetni. Aláaknázzuk a liberális demokrácia
hiteltelvesztett teóriáit és feltartóztathatatlanul megyünk előre, míg
el nem jutunk a nagy és szervezett Spanyolországhoz.
Gyors menetben biztosítjuk azt a szociális segítséget és gazdasági
létföltételt, mely nélkül lehetetlen a haza nagyságáért lelkesedni.
Hogy is lehetne szeretni a hazát, ha az nem édesanyánk, hanem csak
mostoha anyánk? Hogy is lehetne szeretni a hazát, amikor hibáit hitvány
alakok a tömeg előtt felfújják és ugyanakkor a családot és a lelki
értékeket elpusztítják! Legyen büszke minden spanyol hazájára. Olyan
létföltételeket teremtünk, hogy a társadalom minden rétege gyűlölet és
fájdalom nélkül nézhesse az új állam nagyságát. Nem elégszünk meg azzal,
hogy csillapítjuk a fájdalmakat és mellőzzük a nyomasztó szegénységet;
minden fájdalomnak teljes és tökéletes gyógyulását akarjuk.
Spanyolország elég nagy ahhoz és elég gazdag, hogy minden gyermeke
élvezhesse gyümölcseit. A béke és a szociális intézmények baráti
együttműködése védi és gyarapítja majd az ország gazdagságát.”
Franco ismeri is a népet. Büszkén vallja ezt magáról:
„A munkástömegekkel együtt éltem. Éveken keresztül a nép fiaival,
katonáimmal együtt aludtam a földön. Tapasztalatból ismerem hibáit és
nagy erényeit. Meleg szeretettel szorítottam meg a munkásember kérges
kezét, aki életét adja Spanyolországért, Jobban ismerem a népet, mint
bárki más azok közül, kik a munkások vezetőinek és védelmezőinek nevezik
magukat, de valóságban csak ámítják és kifosztják őket. Hazaszeretet,
becsületesség, szeretet a nép iránt, mély katolikus meggyőződés és
rendíthetetlen hit Spanyolország küldetésében: ez az én büszkeségem.”
A nemzeti Spanyolország vezére a vallás, az istenhit nagy apostola
is. Mint hívő katolikus, bátran vallja: „A kommunisták elkeseredett
keresztényüldözésével szemben álljon a katolikus Spanyolország
szentjeivel és vértanúival, világi szervezeteivel, szociális
igazságossággal és keresztény szeretettel. Persze nem fog belőlünk sem
hiányozni az a nagylelkűség, amely a régi időkben, amikor az erőteljes
és bensőséges katolicizmus történelmi egységünk újraépítésének ideálja
volt, helyet engedett más vallások templomainak is.”
(Salamancai rádióbeszéd, 1937 jan. 19.)
A toledói bíborosnak pedig ezeket írja: „Mikor a nemzeti
Spanyolország fennmaradásáért és létéért küzd a vörös hordák ellen,
egyúttal a katolikus vallás fenntartásáért is harcol, mert ez a vallás a
legbensőbb szálakkal fűződik hazánkhoz.”
![]() |
Franco az ősi spanyol hagyományok védelméért szállt síkra. |
Így idézhetnénk még tovább Franco megnyilatkozásaiból oldalakon át.
De az eddigiekből is már nyilvánvaló, hogy a nemzeti Spanyolország
vezére nem a régi állapotokat akarja helyreállítani, hanem egy új
Spanyolországért küzd, melyben minden honpolgár megtalálja a szükséges
életfeltételeket: új Spanyolországért, mely a hit és a szeretet és
szociális igazság alapjain nyugszik.
Az sem kétséges, hogy jó időre Franco tábornok fogja Spanyolország
jövőjét a kezében tartani. Amit ő mond, az Spanyolország jelene és
jövője is. Semmi ok sincs, hogy jellemének tisztaságában, szavainak
őszinteségében és igaz katolikus érzületében egy pillanatig is
kételkedjünk. Hisz világosan állást foglalt már elvei mellett nem
egyszer, mikor a jobboldali pártok között egyesek széthúzást akartak
szítani. Mikor pedig Junta de la Defensa Nacional élére került,
ugyanezeket az elveket és programot írta zászlajára. A legmagasabb
egyházi méltóságok, élükön Goma y Tomas bíborossal, minden aggodalmat
eloszlatnak Franco személyét illetőleg. Az Avvenire d’Italia 1936 dec.
16. számában Spanyolország prímása újra a legnagyobb dicsérettel
emlékezett meg róla.
Hogy az ő általa képviselt keresztény eszmék már mennyire közjó,
nemcsak a népben, hanem a vezetőkben is, mutatja Don Juan Yague
légionárius ezredes beszéde, melyet a Falange Española jubileumi
ünnepsége alkalmával tartott. (1936 dec. 26. „Amanecer”.) E beszédben a
fallangisták főparancsnoka teljesen a katolikus Egyház szociális tanai
hívének vallotta magát.
A készülő új Spanyolország arca néz reánk Franco szavain keresztül.
Azé a Spanyolországé, melyet Mola tábornok még tavaly augusztusban
meghirdetett: „Nagy Spanyolországot fogunk felépíteni: gyönyörű épület
lesz, melyet a kereszt koronáz és tetőz majd be.”
(Beszéd a burgosi rádióban, 1936 VIII. 15.)
BEFEJEZÉSÜL: A SPANYOL MEMENTÓ
A füstölgő templomok, az ártatlanul meggyilkolt emberek hekatombái
véres figyelmeztetést írnak Európa egére. Egy téves ideológia, a
marxizmus őrülete támadt fel irtóztató rémként, hogy kihasználva a
nyomort, az állati szenvedélyeket és az emberi szív romboló ösztönét, a
gyűlöletet, mint új életforma, mint az eljövendő idők világnézete
messiási ígéretekkel tapossa le a múltat és vesse kalodába az emberben
az Embert. A nagy átalakulás már lángbetűkkel ír véres mementót a messze
Keleten és a közeli Nyugaton, Oroszországban és Spanyolországban és
harsogva kiáltja, hogy a felébredés utolsó órája már elérkezett.
Ma ismét veszélyben forog a nyugati civilizáció és az európai
kereszténység. A keresztény országok, mint egykor a török veszély
idején, egymás közt marakodva és meghasonulva kisded politikai
játékokban, egyéni és önző államérdekek hajhászásában élik ki nemzeti
életüket. Amint akkor a kereszténység ellensége szövetségesekre talált a
keresztény országokban, úgy most is akadnak elvtelen politikusok, kik a
vörös rémmel kacérkodnak, vele szövetségre lépnek, vagy oly
keresztényellenes politikát űznek, mely bolsevizálva a tömegeket, a
kommunizmusnak készítik elő országukban a talajt. A nagy felkiáltójel,
az égő és forrongó Spanyolország, a halálos sebekben vonagló spanyol nép
még mindig nem bizonyult elég erős figyelmeztetésnek, hogy Európa
államai és keresztény társadalma felébredjenek és kiszabadítsák magukat a
vörös rém gyilkos öleléséből.
Spanyolország messze van; az égő templomok füstje, a megkínzottak
halálhörgése, a megtizedelt családok szívszaggató zokogása nem hatol el
hozzánk és így könnyen elfeledkezünk arról, hogy mindez véres valóság,
halálosan komoly tény. Megfeledkezünk arról, amit ez a jel felénk kiált:
hogy ez a vízió minket is fenyegető, komoly veszedelem.
Mert a vörös rém nem elégszik meg Spanyolországgal. Világmegfojtó,
szabadságot, becsületet, civilizációt elemésztő keze Európa, sőt az
egész világ összes nemzetének élete ellen tör és vad mohóságában égő
Moloch-gyomrába akarja tömni mindazt, amit emberi kultúra és lélek,
istenhit és magasabb emberiesség valaha századokon és évezredeken át
alkotott. A spanyol tűzvész és pusztító forradalom csak epizód abban a
világfelforgató politikában, melynek immár húsz éve áldozata a hatalmas
Orosz Birodalom, melynek alattomos, izgató és lelket mételyező
aknamunkája alatt társadalmi osztályok nyögnek és fordulnak egymás ellen
és melynek tűzcsóvái vérvörösen sisteregve gyúlnak ki, majd itt, majd
ott, Európa éjszakáinak egén. Ez a spanyol katasztrófa csak nagy
nyitánya egy mindent elsöprő világégésnek, melybe belepusztul
Magyarország is, a magyar nép hite, keresztény kultúrája és a legdrágább
emberi értékei, ha idején észbe nem kapunk s össze nem fogunk a
kommunizmus ellen.
De ne essünk kétségbe, Az új hajnal int és talán pirkad is már. A
forradalom tüzei lassanként kijózanítólag világítanak be azokba a
szívekbe is, amelyekben a bolsevizmus ópiuma már pusztítását megkezdte
ugyan, de minden emberi érzést és keresztény nemes indulatot még
teljesen ki nem irtott. Az álarc mögül, melyet eddig sokan,
jóhiszeműleg, a jobb jövő reményében és az ígéretek káprázatától
elvakítva megtömjéneztek, a bolsevizmus rémes arca s ördögi ábrázata
tűnik mindjobban elő és a gyűlölet lángjánál, melyet szított és minden
emberi értékek rombahullásánál, melyet okozott, eszmélni kezdenek a
megtévesztett tömegek is. A spanyol föltámadás, az Ibér-félszigeten
kibomló új kikelet győzelmes himnusza hozzánk is elhatol és érezzük,
hogy a nap diadalmasan, fényt, meleget és szeretetet szóróan int már
felénk és ígéri, hogy a marxizmusnak lelket és szívet fojtó sötétségét,
mint egykor a keleti pogányságot, újra a keresztény szeretet és
igazságosság napja fogja elűzni, ha mindnyájan, kik keresztényeknek
valljuk magunkat, a krisztusi szeretet és a szociális igazságosság
diadaláért vállvetve küzdünk egymás mellett.
Akkor Spanyolország nemcsak véres figyelmeztetés volt, hanem diadalmas ígéret is!
(Részlet: Hitter József S. J.: Spanyol tűztenger - című művéből.)
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésKrasznai Zoltán magát katolikus, konzervatív blogíróként jellemzi, valójában szélsőbaloldali pöffeszkedő.
VálaszTörlésNem ismert, hogy két éven át kísérletezett egy LMP-bázis létrehívásával Siófokon.
https://web.archive.org/web/20141106193230/http://boszorkanyvadasz.blogspot.hu/2014/10/ideje-elpusztulnia.html
Sohasincs egy épképzláb vagy értelmes gondolata: lényegében az általa olyannyira gyűlölt jobboldal dekonstrukcióját hajtja végre.
Mióta konzervatív? 2015 óta? És miért jár konzervatív oldalakra trollkodni?