[A "konzervatív forradalom" szellemiségével az ellenforradalmi elvek iránt érdeklődőknek foglalkozniuk kell. A mi értelmezésünk szerint az ellenforradalom célja a modernitással való leszámolás, a katolicizmus megújítása és az Imperium Christianum helyreállítása. A konzervatív forradalomból igen sokat meríthetünk, ezen célok eléréséhez, ezért szükségesnek tartottuk Horváth Róbert írását átvenni az ellenforradalmi szöveggyűjtemény lapjaira. Az írásban említett szerzők olvasását is ajánljuk!]
Mielőtt
rátérnénk annak áttekintésére, hogy pontosan mi is az, amit konzervatív
forradalomnak lehet nevezni, utalnunk kell a kifejezéssel kapcsolatos két
súlyos félreértésre. Először is, nem lehet azonosítani napjaink különböző
áljobboldali pártjainak egyidejű választási győzelmeivel. Amiről itt szólunk,
az meghatározott történelmi előzményekkel rendelkező, azokra visszavezethető,
szabatosan körülhatárolható jelenség. Egy hosszú távon ható, „felülről”
jövő, intellektuális és szellemi akció, nem pedig egy „alulról”, a választók
tömegeinek irányából megvalósuló, esetleges és múló eredmény. Ami a másik
durva félreértést illeti, előre kell bocsátanunk, hogy a konzervatív forradalom
nem egy „harmadik út” gondolatát foglalja magában. (A kifejezés két látszólag
ellentétes tagjából – konzervativizmus és forradalom – többen jutottak
erre az alapjaiban téves következtetésre.) Sem a tradicionalitás és modernitás,
sem a jobboldaliság és baloldaliság kettősének viszonylatában nem kecsegtet
harmadik lehetőséggel.1 Igaz ugyan, hogy néhány, a konzervatív
forradalom jelenségébe sorolt személy, mint például Ernst Niekisch, annak
bizonyos fázisaiban és helyszínein gondolkoztak ilyesmiben; az is igaz,
hogy mind Charles Maurras, mind Oswald Spengler
élénken érdeklődtek a szocializmus különböző változatai iránt – azt
azonban nem lehet vitatni, hogy a konzervatív forradalom mind
eredetében, mind összességében a
tradíciók oldalán álló, alapvetően jobboldali jelenség.
Az
utóbbi előzetes megjegyzésen túl, ismertetőnk két lényegi ponton tér majd
el a témával foglalkozó nemzetközi irodalomtól. Az első és legfontosabb,
hogy a konzervatív forradalmat mi nem egy múltbéli, már lezajlott és lezárult
eseménynek tekintjük, hanem olyan jelenségnek, amely napjainkban is folytatódik
és tart – akkor is, ha a mediák nem foglalkoznak ezzel. Itt egy benső,
csendes, ám annál nagyobb jelentőségű revolúcióról van szó, amely vagy
hatást gyakorol nagyobb tömegekre, vagy nem. Bár feltartóztathatatlan,
az iránya és a hozzá nélkülözhetetlen csend, valamint az egyéb események
sokasága könnyen azt a látszatot kelthetik, hogy már lezárult eseményről
van szó, ami azonban nem felel meg a valóságnak. A másik pont, amiben eltérünk
a konzervatív forradalmat bemutató komolyabb írásoktól is, az, hogy mi
a jelenséget átfogóan, lehetőségeink keretei között minden aspektusát és
helyszínét felölelve, egy teljes történelmi–szellemtörténeti ívnek megfelelően
mutatjuk be. Az eredet kérdésében például nem törünk lándzsát sem a francia,
sem a német eredet felett: időrendben haladva mindkettőt bemutatjuk, hiszen
valamilyen értelemben mindegyiket meghatározóként fogadhatjuk el, sőt egyéb
eredési pontokat is számon tarthatunk.
A
konzervatív forradalom előfutárának minden kétséget kizáróan Joseph
de Maîstre-t tekinthetjük. E francia gróf még olyan történelmi korszakban
tevékenykedett, amely a maitól sok mindenben eltérő, jelentős mértékben
különböző időszak volt. A tizennyolcadik század végét és a tizenkilencedik
század első felét a francia forradalom eseményeinek dacára a jobboldaliság
uralta (függetlenül attól, hogy még csak éppen elkezdték így nevezni).
Ebben a korszakban, mind politikai, mind kulturális szempontból még egyértelműen
a baloldaliság volt hátrányosabb helyzetben (noha már vehemesen szerveződött).
Így a forradalom eszméje negatív jelentéssel bírt a tradíciók oldalán álló,
jobboldali erők számára. De Maîstre mégis látta a pusztán reagáló, reflektív
és reaktív ellenforradalom hiányosságait. „Az ellenforradalom nem egy ellentétes
forradalom lesz, hanem a forradalom ellentéte” – mondotta.2
A megkerülhetetlen ellenforradalmak tizenkilencedik századi korszaka után
egyre inkább a baloldali forradalmak ezen ellentétére lett szükség. Azonban
de Maîstre korában még az ellenforradalom eszméje volt meghatározó, amiért
ő csupán előfutár lehet a konzervatív forradalom vonatkozásában.
E
jeles gróf már a tizenkilencedik század elején tisztán látta, hogy nem
elég valami ellenségének lenni, attól gyökereiben, autonóm módon kell különbözni.
– Ezért érdemli meg a konzervatív forradalom előfutára minősítést. Egy
reaktív ellenforradalom a legjobb esetben is csak megállítani képes, megfordítani
és felemelni nem. A konzervativizmus teljességét a reakció és a
reakciótól független cselekvés egysége képezi. Pontosan ez lesz a konzervatív
forradalom.

A
stabilitás
helyes igénye valóban megtűri, sőt olykor egyenesen megköveteli
a változtatásokat, ám csakis az állandóságra való őseredeti vágyon és
beállítottságon belül. Ezért ostobaság a konzervatív forradalmat „az
archaikus és a modernkombinációjának” nevezni, amint azt például Enzo
Traverso tette. Ami bevált, ami az állandóság és az öröklét képviselője
vagy előhírnöke, aminek kapcsolata az örökléttel folyamatos, annak
felesleges megváltoznia. A baloldali forradalmak az ilyen stabilizált,
állandósághoz igazodó értékrendeket és alapelveket számolták fel.
Ugyanekkor, a történelmi folyamatokat tekintve egyre inkább joggal
merült és merül ma is fel, hogy az is állandósulhat, ami nem jó, ami
nem normális. A konzervatív, a megőrző, az értékőrző forradalom ideája
azért
bizonyul helyesnek, mert ilyen helyzetekben valóban forradalmi
visszatérésre van szükség mindahhoz, ami alapvető, mindahhoz, ami
állandó; kétségtelen, hogy a közöny korszakában már forradalmi erejű
visszavezetésre, visszatérésre van szükség az örök értékekhez. A
konzerváció csak e visszatérés, e forradalom után következhet. A
konzervatív forradalomnak azonban, ha hű akar lenni önnön mibenlétéhez,
csak is a baloldali történelmi forradalmak mintáival
ellentéteset, és az azokat folytató „láthatatlan forradalmakkal”
(gazdasági,
technikai, szexuális stb.) ellentéteset szabad tennie. Elveszítve ezt
az
alapelvet, azokkal analóg, ösztönös, felsőbb minta nélküli
felbolydulás,
elhajlás, majd felforgatás következne be – bármilyenek is a szándékok.
A konzervatív forradalom eszméjeének fogalmi egyensúlya ezért mindenek
előtt a konzervatív szón nyugszik, amennyiben annak a merevséghez
és az álállandósághoz semmi köze.
A
konzervatív forradalom előzményei de Maîstre és Metternich halálát követően
is kitapinthatóak. Nietzsche után, aki a Wille zur Machtban azt
mondotta, „száz nem modernül nevelt, vagyis érett és heroikus életre szoktatott
emberrel az egész lármázó jelenkort örökre el lehet hallgattatni”,4
külön ki kell emelnünk Stefan George körét, akinél a konzervatív
világnézet és társadalomépítő szándék mindenekelőtt egy művészi égisz,
egy költői karakter alatt nyilvánult meg, ami pontosan előlegezi a konzervatív
forradalom nem pusztán politikai, hanem művészi érzékkel és irányulással
bíró képviselőinek későbbi fellépését.
Maga
a konzervatív forradalom kifejezés egyesek szerint a már említett Maurras-tól
származik, aki – de Maîstre mellett – valószínűleg Edouard Drumont bizonyos
megfontolásainak köszönhetően alkalmazta a kifejezést a tizenkilencedik
század legvégén vagy a huszadik század elején. Charles Maurras és az
Action Française eszméiről nemrégiben egy használható mű jelent meg
magyar nyelven, amennyiben az olvasó el tud tekinteni szerzőjének nyilvánvalóan
ellentétes világnézetétől, és úgyszintén a Maurras forradalmiságát indokolatlanul
fehér „jakobinizmusnak” nevező megközelítéstől.5
Mások
német eredetet tulajdonítanak a kifejezésnek. Németország, a német lelkület
valóban előkelő szerepet játszott a konzervatív forradalom történetében.
Thomas Mann, 1918-ban megjelent művében, a Betrachtungen eines Unpolitischenben
„archaikus forradalomról” beszélt, a liberális–atlanti civilizáció alternatíváját
keresve, amit Németországban talált meg. Mann a huszas évek közepétől azonban
elfordult a kibontakozódó német újkonzervativizmustól, és liberális álláspontot
foglalt el. Armin Mohler szerint a bécsi Hugo von Hofmannstahl,
a George-kör egykori tagja használta először a kifejezést 1927-ben, egy
beszédében.6 Ekkorra azonban már évek óta tevékenykedtek a konzervatív
forradalom első képviselői. Arthur Moeller van den Bruck 1923-ban
jelentette meg Das Dritte Reich című művét. 1925–26-ra már az
Ernst Jünger körüli kör is megszerveződött: Friedrich Georg Jünger,
Friedrich Hielscher, Ernst von Solomon és mások. Útjukra indultak
a konzervatív forradalmárok első folyóiratai is, akiket akkoriban még „új
nacionalistáknak”, „új konzervatívoknak”, „konzervatív nacionalistáknak”,
„forradalmi konzervatívoknak” hívtak: az Arminius, a Standarte,
a Vormarsch, majd a Widerstand vagy a
Kommenden.7 Ernst Jünger alábbi sorai a konzervatív forradalom születésének körülményeit is megfogalmazhatták volna: „létezik közöttünk egy kiváló csapat, amely már régen visszahúzódott a könyvtárakból és az arénák porából, vissza a legbelsőbb terekbe, egy legsötétebb Tibetbe. Hiszek az emberekben, akik magányosan ülnek sötét szobákban, mozdulatlanul, mint a sziklák; e barlangokból azok az áramlatok csillognak, amelyek kint malomkerekeket forgatnak és gépek seregét tartják mozgásban…”8
Kommenden.7 Ernst Jünger alábbi sorai a konzervatív forradalom születésének körülményeit is megfogalmazhatták volna: „létezik közöttünk egy kiváló csapat, amely már régen visszahúzódott a könyvtárakból és az arénák porából, vissza a legbelsőbb terekbe, egy legsötétebb Tibetbe. Hiszek az emberekben, akik magányosan ülnek sötét szobákban, mozdulatlanul, mint a sziklák; e barlangokból azok az áramlatok csillognak, amelyek kint malomkerekeket forgatnak és gépek seregét tartják mozgásban…”8
A
helyi német viszonyokon túl e szerveződés megindulásának fő oka az volt,
hogy amit jobboldalnak nevezhetünk, társadalmi síkon nagyjából erre az
időszakra ismerte fel, hogy a baloldalhoz hasonlóan meg kell fogalmaznia
politikai nézeteit és világnézetét. Ezt korábban nem tette meg. Bár a baloldal
e tekintetben már cselekedett, erre bizonyos ideig valóban nem volt szükség.
Érthető számunkra, hogy a jobboldal nem volt hajlandó elveket csinálni
abból, amit magától értetődően élt. Egy idő után azonban már hiba volt
nem cselekedni. Pontosan ennek következtében még Spengler is úgy vélekedett,
hogy az intelligencia a baloldalon található: habár a jobboldal nagyobb
államvezetési gyakorlattal és érzékkel rendelkezik, a baloldal nagyobb
intelligenciával bír. A megfogalmazott elvek hiányán kívül ennek az intelligenciával
kapcsolatos rögeszmének valójában nem sok alapja volt. Noha korábban is
voltak olyan éleslátók, mint de Maîstre vagy Magyarországon Dessewffy
Aurél, akik már több évtizeddel korábban felismerték, hogy a jobboldalnak
kifejtett elvekre is szüksége van, ez a megfogalmazás csak a huszadik század
első évtizedeiben vette kezdetét közösségi és társadalmi szinten.9
Az
utolsó európai birodalmak felbomlásának időszakában sokan felismerték az
értékőrző erő és aktivitás fontosságát. Ezt az elkövetkezendő évtizedekben
ki-ki a számára rendelkezésre álló képességekkel és keretek között folytatta:
politikai írók, filozófusok, vallástudósok, szépírók, művészek, újságírók
tűntek fel a konzervatív forradalom többé-kevésbé kifejezett képviselőiként.
A már említett személyiségek mellett Németországban olyan arisztokraták
kapcsolódtak a konzervatív forradalomhoz, mint Heinrich von Gleichen,
a Herrenklub vezetője vagy Karl Anton Rohan. Egymásról olykor
alig tudva, olyan filozófusok gazdagították, mint Hermann Keyserling,
Giovanni Gentile, Leopold Ziegler, Rudolf Pannwitz, Carl
Schmitt vagy Martin Heidegger. Ausztriában Othmar Spann,
Taras
von Borodajkewycz és Walter Heinrich voltak a főbb képviselői.
Olaszországban Vilfredo Pareto, majd a La Torre folyóirat,
Julius Evolával és Guido de Giorgióval az élen.
Olyan művészek is hozzájárultak, mint Gabriele d’Annunzio, Knut Hamsun, Robert Brasillach, Pierre Drieu La Rochelle, Leni Riefenstahl, James Joyce, Thomas Stearne Eliot, Gottfried Benn, Ezra Pound, Jorge Luis Borges, Misima Jukio és mások.
Az úgynevezett reáltudományok felől Carl Friedrich Weizsäcker, Douglas Dewar, Giuseppe Sermonti, Roberto Fondi és így tovább. Olyan gondolkodók, mint Ortega y Gasset, Gustave le Bon, Nae Ionescu, Constantin Noica, Edmund Dodsworth úgyszintén.
Olyan művészek is hozzájárultak, mint Gabriele d’Annunzio, Knut Hamsun, Robert Brasillach, Pierre Drieu La Rochelle, Leni Riefenstahl, James Joyce, Thomas Stearne Eliot, Gottfried Benn, Ezra Pound, Jorge Luis Borges, Misima Jukio és mások.
Az úgynevezett reáltudományok felől Carl Friedrich Weizsäcker, Douglas Dewar, Giuseppe Sermonti, Roberto Fondi és így tovább. Olyan gondolkodók, mint Ortega y Gasset, Gustave le Bon, Nae Ionescu, Constantin Noica, Edmund Dodsworth úgyszintén.
Noha
többen a lényegi jelentése alá szállították a konzervatív forradalom eszméjét,
nem lehet vitatni annak jelentőségét, hogy kulturális–művészeti keretek
közé is kiterjedt. Habár szintén nem elég mélyen, de a német nationalsozialismust
és Hitlert is megérintette. 1945 után – főként a ’70-es évektől – újra
fellángolt itt és ott. Mára egy bizonyos apparátus megvalósulásáról is
beszélni lehet szerte a világban, amely kiadja a konzervatív forradalom
egykori és jelenkori szerzőinek könyveit, megjelenteti cikkeiket. Amíg
jelentős művek születnek, nem indokolt minderről az üzlet újabb ágaként
beszélni.
Nem
feladatunk személyeken vitatkozni, de az igazat megvallva kissé zavarba
jövünk, amikor a konzervatív forradalmárok között Oscar Wilde, Julien Benda,
Paul Valéry, Hermann Hesse, André Gide és mások neveivel találkozunk. Ezért
felvetődik a kérdés, hogy kap-e a fentebb említett szerzők által rögzített
számtalan érzés, ihletettség, gondolat és stílus egy olyan kistallizációs
magot, amely meghaladja a konzervativizmus sokféleségét? Hiszen ez mindenképpen
feltétele egy mély, lényegre irányuló konzervativizmusnak – amely alapján
a valóban nagy válságok is túlélhetőek. Tévhit, hamis elképzelés és illúzió
ugyanis, hogy minden, amit konzerválunk, minden, amit megőrizni akarunk,
fennmaradhat addig, ameddig akarjuk. Csaknem mindannyiunk szellemében él
egy akarat, amely úgy kívánja, hogy valami a maga pontos idejében végetérjen:
előbb vagy utóbb, mint ahogy azt egyéniségünk gondolná, vagyis egy mélyebb,
egy megingathatatlanabb igazságtétel szerint, mint ahogy azt emberként
szeretnénk. Ez az akarat és igazságtétel, ez a dolgok jelentőségével összhangban
lévő tudás, igazság szerint nem kevésbé tartozik magunkhoz, mint például
a saját testünk. Nos, megőrizhetők-e a végtelenségig érzések, amelyeket
művészeink segítenek megőrizni, gondolatok, melyeket filozófusaink? Politikai
formák, amelyeket bár normalitásokként fogadunk el, de igenlésükhöz nem
társul semmi több? – nekik megfelelő benső koncentráltság, benépesítő szent
teremtés, amit a monarchia igenlésével együtt például mind fenntartanunk
kellene. Külsőleg sokakat a konzervatív forradalom alakjainak tekinthetünk,
akár kulturálisan, akár politikailag, akár a kettő együtt, de van-e integrációs
magja és konvergencia pontja ennek a sokféle konzervativizmusnak? Ugyanis
megtalálni az utat ehhez az integrációs maghoz jelenti az igazi konzervatív
forradalmat. Ez az integrációs mag rendezi és kapcsolja össze az összes
konzervatív törekvést – azt, ami egy óráig tartható fenn, azzal, ami egy
életen át, azt, ami egy életen át tartható fenn azzal, ami örökre megmaradhat,
túlélve minden idők válságát. Keresnünk kell, meg kell találnunk e tökéletes,
nemcsak univerzális, hanem integrális konzervációt is.
Armin
Mohler könyve volt az első, amely minden hibája ellenére a maga kiterjedt
voltában bemutatta a konzervatív forradalmat.10 A konzervatív
forradalom már ebben a vaskos kötet által felölelt időszakban is, de azt
követöen még inkább kinőtte a korábbi, többnyire katolikus alapkereteket.
Ma már nem csak katolikus konzervativizmusról beszélhetünk. Ez a kibontakozási
irány nem csupán a keresztényellenes íróknál jelentkezett, hanem az olyan
széles látókörű német katolikus szerzőknél is, mint Ziegler vagy mások.
A második világháború utáni konzervatív újjáébredés továbbra is ebben az
irányban haladt, de határozottabban. Ez azzal is öszefüggésben állt, hogy
számos vallástörténész nem utasította vissza, hogy a konzervatív forradalom
képviselői közé sorolják: Georges Dumézil, Franz Altheim, Giuseppe Tucci,
Henry Corbin, Mircea Eliade. Nyilvánvaló, hogy ma már még univerzálisabb
konzervativizmusra van szükség ahhoz, hogy a legkülönfélébb területeken
el tudjuk választani egymástól a modern elemeket és a konzerválásra érdemeseket.
Egy átlagos keresztény bajban van, ha korunk kihívásai következtében két
filozófus, két asztrológiai könyv vagy két buddhista szerző között választania
kell. Ezen kívül az örök értékek és normalitások teljes körű megőrzésének
magától értetődően túl kell mutatnia a kereszténységen. A konzervativizmus
nem csak keresztény kérdés. (Ez persze nem jelenti azt, hogy a konzervatív
forradalmat olyanok keresztény- [vagy éppen iszlám-] ellenességével lehetne
azonosítani, mint Alain de Benoist, Guillame Faye vagy Tomislav Sunič,
akiket gyakran a konzervatív forradalom képviselői közé sorolnak.)
Mohler
könyve után további köteteket írtak a konzervatív forradalom egyes országokbeli
képviselőiről, így olasz és oroszországi helyzetéről is.11 Keveset
foglalkoztunk azonban azzal, aki a kereszténység mellett más tradicionális
vallások konzervációját is megvalósítani óhajtotta, és aki e tradicionális
szellemi konzervativizmusnak az összes lehetséges irányát egy pontba, egy
integrációs magba fogta össze. René Guénonról van szó.12

A
különböző konzervatív törekvések integrális magja – pontosabban e mag burka
– éppen a Guénon által felvetett Tradíció lehet. A Tradíció gondolatának
képviselői, a konzervativizmust nemcsak társadalmi, kulturális és erkölcsi
irányokban gyakorolták, hanem szellemi tanítások, szellemi alapelvek tekintetében
is. Ez tökéletesebb, teljesebb, szellemibb konzervativizmust eredményezett,
ráadásul egy erősen hierarchikus konzervativizmust, amely a társadalmi–politikai
konzervativizmust alárendeli magasabb értékek és valóságok konzerválásának.13
E
ponton válik megkülönböztethetővé a konzervativizmustól az ultrakonzervativizmus.
Az utóbbi a konzervatívizmus minden formájára megtermékenyítő hatást gyakorol,
s értéküknek megfelelően aktiválja, korrigálja és integrálja a konzervativizmus
különféle megnyilvánulásait.
A
Guénonnál kifejeződésre jutott univerzális és integrális szellemi konzervativizmus
markánsan megnyilvánult még Ananda Kentish Coomaraswamynál, aki
a nagy huszadik századi tradicionális írók közül – Julius Evolát leszámítva
– a leginkább foglalkozott politikai kérdésekkel. Ugyanezt a konzervativizmust
képviselte Marco Pallis, Frithjof Schuon, Titus Burckhardt,
Vasile Lovinescu, Leo Schaya és mások.
Julius
Evola tulajdonképpen az ultrakonzervativizmus iskolapéldáját nyújtja: életművében
az egész európai konzervativizmus egy univerzális és integrális szellemi
konzervativizmus felé van irányítva.
A
konzervativizmus társadalmi, kulturális és politikai képvielői számára
tanulságosak kellenek, hogy legyenek André Gide öregkori szavai: „Mi lett
volna belőlem, ha fiatal koromban találkoztam volna René Guénon könyveivel…”14
Martin
Lings, Seyyed Hossein Nasr, Rama Coomaraswamy, Pio Filippani Ronconi, Abd
al-Wahid Pallavicini, Gejdar Dzsemal, Christophe Levalois, Antonio Medrano,
Philippe Baillet, Renato del Ponte, Gianfranco de Turris, Claudio Mutti,
Alekszandr Dugin, Ernesto Milá, Hubert de Mirleau, Dan Stanca, Marco Ghio
és mások vonalán a konzervatív forradalom tovább folytatódik. A huszadik
századi tradicionális szerzők által megkezdett utat az Études Traditionnelles
után olyan folyóiratok képviselték és képviselik, mint az L’Age d’Or,
az Arkhé, az Arthos, az Axis Mundi, az Axis Polaris,
az Avaloka, a Caminos, a Conaissance des Religions,
a Convivium, a Kalki, a Letra y Espíritu, a Milyj
Angel, a Place Royale, a Rivista di Studi tradizionali,
a Sacro e Profano, a Symbolos, a Sophia, a Studies
in Comparative Religion, az At-Tawhid, a Vers la Tradition,
a Vie della Tradizione és így tovább.
Más
folyóiratok és szemlék a konzervativizmus politikai–társadalmi formája
és az univerzálisabb, szellemi konzervativizmus egyesítésére törekszenek.
Ez gyakran nem éri el az iménti lapok nívóját, néhány esetben azonban kiegészíti
azok orientációit: Contro, Disidencias, Heliodromos,
Elementy,
Gnostika,
Hyperborea, Letteratura–Tradizione,
Origini,
Orion,
Politica
Hermetica, Rebis, Sacrum Imperium, Scorpion,
Storia del XX secolo, Totalité stb.
E
periodikák bemutatása nem tartozik a jelen írás szerzőjének feladatai közé,
az említett szerzők műveinek magyar nyelvű bemutatásához pedig a konzervativizmus
hazai erőinek nagyfokú összetartására és összefogására van szükség.
1
Politikai értelemben „harmadik út” azért nem létezik, mert végül is minden
visszavezethető a baloldaliságra vagy a jobboldaliságra (amennyiben ezek
mibenléte megfelelően és kellőképpen tisztázott). Az, amit harmadik útnak
neveznek, alapvetően baloldali.
2
Idézi Ludassy Mária rosszindulattól nem mentes műve: A trón, az oltár
és az emberi jogok. Budapest, 1984, 20. o.
3
Julius Evola: Metternich. Sacrum Imperium, I–VI. sz. 90. o.
4
Hamvas Béla fordítása.
5
Ludassy Mária: Fehér jakobizmus. Charles Maurras és az Açtion Française.
Budapest, 1999. A konzervatív forradalomról ld. 56. o.
6
Armin Mohler: Die Konservative Revolution in Deutschland 1918–1932.
Grundriss ihrer Weltanschauungen. Suttgart, 1950, 18. o.
7
A Jünger-Kreis és e folyóiratok kapcsán ld. Marjatta Hietala:
Der Neue Nationalismus. In der Publizistik Ernst Jüngers und des Kreises
um ihn 1920–1933. Helsinki, 1975.
8
Idézi Barti Miklós Alexander: Meghalt Ernst Jünger. Pannon Front,
15. sz. 3. o.
9
Magyarország vonatkozásában az 1920–40-es éveket tekintve ld. Evola
Magyarországon. Báró Julius Evola és a magyar arisztokrácia című
tanulmányunkat. Sacrum Imperium, I–VI. sz. 59–64. o.
10
Ld. a 6. jegyzetet. – Itt hívjuk fel a figyelmet egy másik műre, amely
a konzervatív forradalom előzményeit, az ellenforradalmak korszakát mutatja
be 1917-ig. Emmanuel Malynski–Léon de Poncins: La guerre occulte.
Paris, 1936. Nagyon jelentős volna a mű magyar kiadása.
11
Marcello Veneziani: La rivoluzione conservatrice in Italia. SugarCo,
1987. Alekszandr Dugin Konszervativnaja revoljucija című könyvének
egy fejezete magyar nyelven is olvasható: Az Eurázsia-vita és a nacionalizmus
apológiája. In Doktrínák és alternatívák. Budapest, 1998, 98–108.
o. – Sajnos Dugin a konzervatív forradalmat „harmadik útként” mutatja be.
12
Guénon művei és azok magyarországi fogadtatása kapcsán ld. René Guénon
és Magyarország című tanulmányunkat. Sacrum Imperium, I–VI. sz.
86–89. o. Guénon munkásságáról ld. Baranyi Tibor Imre: Vox clamantis in
deserto – René Guénon és a tradicionalitás. In René Guénon: Megjegyzések
a beavatásról. Debrecen, 2002, 311–331. o. Továbbá ld. még Luc Benoist:
Az ezoterizmus. Budapest, 1998, utolsó fejezetek.
13
Ld. Titus Burckhardt: A konzervatív ember. Arkhé, I. sz. (2. kiadás)
27–33. o.
14
Naplórészlet. Idézi Ernst Küry: Száz éve született René Guénon. In René
Guénon: A Világkirály. Metafizikai írások II. Budapest, 1993, 106.
o.
15
A legkevésbé sem abszurd itt Joseph Epes Brown nevét is megemlíteni,
aki sokat tett az észak-amerikai indiánok szellemi örökségének konzerválásáért.
Forrás: http://www.istenivaros.hu/roberthorvath/konzervativforradalom.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Tisztelt olvasóink!
A forradalmi demagógiától áthatott és/vagy igénytelen megjegyzéseket töröljük, kérjük ennek szellemében szóljanak hozzá bejegyzéseinkhez!